کدام کشورها از تحریم ایران سود بردند؟

تحلیلگران معتقدند، صادرات نفت ایران به کشورهای اسیایی بیش از این کاهش نمی یابد. چراکه ۴ کشور اصلی خریدار نفت ایران راه هایی به مظنور دور زدن تحریم ها پیدا کرده اند.در نیمه ی اول سال جاری، عربستان میزان فروش نفت خود به ۴ خریدار اصلی نفت در اسیا تا ۱۵ درصد و ۳٫۸ میلیون بشکه در روز افزایش داد.

 
رویترز نوشت: تحریم نفتی ایران به نفع عربستان سعودی، روسیه و ونزوئلا تمام شده است.
 
به گزارش انتخاب، صادرات نفتی ایران به چین، ژاپن، کره جنوبی و هند در شش ماه اول سال جاری به یک سوم کاهش یافته است.
 
در حالی که صادرات نفت ایران کاهش یافته است، عربستان سعودی، ونزوئلا و انگولا فروش نفت خود به مصرف کنندگان نفت در اسیا را افزایش داده اند.
 
در نیمه ی اول سال جاری، عربستان میزان فروش نفت خود به ۴ خریدار اصلی نفت در اسیا تا ۱۵ درصد و ۳٫۸ میلیون بشکه در روز افزایش داد.
 
همزمان، صادرات ونزوئلا ۴۲ درصد افزایش یافت و به ۵۹۶ هزار بشکه در روز رسید.
 
همچنین صادرات نفت روسیه با ۳۶ درصد افزایش به ۶۸۲ هزار بشکه در روز رسید. فروش نفت انگولا دیگر عضو اوپک با ۲۴ درصد افزایش به ۹۹۴ هزار بشکه در روز رسیده است.
 
صادرات نفت کویت با ۲۶ درصد افزایش به ۹۳۸ هزار بشکه در روز رسیده است.
 
در میان مصرف کنندگان اصلی نفت در اسیا، به نظر می آید که چین نفت خام روسیه را به نفت دیگر کشورها اوپک ترجیح می دهد.
 
در همین زمان، واردات نفتی چین از ایران در شش ماه اول سال به ۲۰٫۵ درصد کاهش یافته است و پکن این میزان نفت را از عربستان سعودی، انگولا و روسیه خریداری کرده است.
 
تحلیلگران معتقدند، صادرات نفت ایران به کشورهای اسیایی بیش از این کاهش نمی یابد. چراکه ۴ کشور اصلی خریدار نفت ایران راه هایی به مظنور دور زدن تحریم ها پیدا کرده اند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.