کدخدایی خبر داد: آمادگی شورای نگهبان برای پیگیری لایحه اصلاح قانون انتخابات

 به گزارش خبرآنلاین، لایحه اصلاح قانون انتخابات از جمله لوایحی است که در دوره های مختلف مجلس هم زمان با نزدیک شدن به انتخابات به بحث های میان بهارستان نشینان کشیده می شود.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از آمادگی این شورا برای در اختیار قرار دادن تجارب و نظراتش به نمایندگان مردم برای بررسی و پیگیری لایحه اصلاح قانون انتخابات مجلس سخن گفته است.

آخرین قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که در حال حاضر انتخابات براساس همان قانون برگزار می‌شود، مربوط به ۹اسفند سال ۱۳۶۲ در روزهای پایانی« مجلس اول» است.

بلافاصله یک ماه و اندی پس از آن، انتخابات مجلس دوم در ۲۶فروردین سال ۱۳۶۳ برگزار شد. با این حال در هر دوره مجلس بخشی از این لایحه اصلاح شد.۱۱ بهمن سال ۷۰ در مواد ۱۵، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴ و ۶۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی  تغییراتی حاصل شد. چهار سال بعد هم در دوم شهریور ماه ،۶ماه بعد انتخابات مجلس پنجم  تغییراتی در این قانون حاصل شد.

قانون فعلی انتخابات مجلس شورای اسلامی با اعمال اصلاحات کلی مصوب ۷ آذر سال ۷۸ است. بهمن ماه همان سال هم انتخابات مجلس ششم برگزار شد. این قانون از آن پس ۹ بار دستخوش تغییراتی کلی یا جزئی شده که آخرین مورد آنها در ۲۶فروردین سال ۸۶ بود اما قبل از آن و در دهم دی ماه سال ۸۵ مجلس داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا کارشناسی به همراه ۵ سال سابقه خدمت اجرایی در سطح کارشناسی و بالاتر در بخش‌های خصوصی یا دولتی یا ۵ سال سابقه فعالیت آموزشی و پژوهشی یا سابقه یک دوره نمایندگی مجلس را شرط نامزدی نمایندگان مجلس قرار دادند. اقدامی که در مجلس هشتم دایره  حضور کارشناسان را بیشتر کرد. با این حال این قانون هم منتقدانی داشت  که معتقد بودند  این قانون  حق همه شهروندان برای حضور در انتخابات را کم می کند.

برخی از نمایندگان با سابقه تر مجلس اصلاح قانون انتخابات این نهاد را در سالهای ابتدایی که شائبه انتخاباتی بودن آن وجود دارد را راهکاری برای حل مشکل قانون انتخابات مجلس می دانند. کدخدایی هم به باشگاه خبرنگاران گفته است: «تاکنون درخواستی مبنی بر ارائه نظریات مشورتی شورای نگهبان در خصوص ادامه روند اصلاح قانون انتخابات صورت نگرفته است اما به محض دریافت هرگونه نظر حاضریم تجارب خود را در اختیار آنها قرار بدهیم.»

/۲۷۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.