کربلایی‌لو: داستان‌های احمد آرام تنها از منظر جهان داستانی حایز اهمیت است

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی کتاب هفت اقلیم با موضوع نقد و بررسی کتاب «به‌چشم‌های هم خیره شده‌ بودیم» نوشته احمد آرام با حضور محسن فرجی و مرتضی کربلایی‌لو عصر روز سه‌شنبه ۲۱  شهریور در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست محسن فرجی در سخنانی با تاکید بر جغرافیا و استفاده از اسامی خاص در برخی از داستان‌های این مجموعه عنوان کرد: برخی از این داستان‌ها بر مبنای یک روح بومی نوشته شده است. روحی حاکم بر یک تفکر و یا یک جسم که روزی بازمی‌گردد و انتقام می‌گیرد.

وی ادامه داد: این قصه‌ها در حد داستان‌های ساده مردم‌شناختی پایین نیامده است و به همین دلیل این کار خواندنی شده است.

این منتقد در ادامه به موضوع ویرایش در این اثر اشاره کرد و گفت: نویسنده این داستان‌ها به نظر می‌رسد بر موضوع  رسم‌الخط و ویرایش حساسیت نداشته است و این برای کتاب وی زیبا نیست. جابجایی زمان افعال، رعایت نکردن دستور‌العمل‌های ویرایشی در این کتاب به هیچ روی زیبنده نبود و انتظار می‌رفت که پیش از چاپ اصلاح شود.

مرتضی کربلایی‌لو دیگر منتقد برنامه در سخنانی  با اشاره به اینکه کتاب به نظر وی تنها از حیث جهان داستانی نویسنده قابل طرح و بررسی است، اظهار کرد: من با نزدیک به بیست سال مطالعه در فلسفه از این جهان داستانی لذت بردم. به نظر من برای یک نویسنده در دوران فعلی ساختن یک شخصیت تازه، کار دشواری است و خود من مدت‌هاست که در داستان به دنبال چنین موضوعی نیستم و جهان داستانی و ساختار آن برایم اهمیت دارد و به نظرم کار احمد آرام از این حیث بسیار پسندیده است اما این تنها موضوع قابل قبول در داستان‌های اوست. 

وی ادامه داد: در داستان‌های احمد آرام با تکرار شخصیت روبرو هستیم و این تکرار شخصیت را از شخصیت داستانی بودن می‌اندازد.

وی در پایان با نقدی صریح از شیوه داستان‌نویسی آرام افزود: اینکه در داستان بگوییم تقدیر چیست و یا مثلا بخواهیم بگوییم که بر مردم جنوب چه می‌گذرد ذره‌ای ارزش داستانی ندارد. تا کی  باید از داستان انتظار بازتاباندن واقعیت را داشت؟ 

نویسنده مجموعه داستان «روباه و لحظه‌های عربی» افزود: آرام به اعتقاد من فرزند خلف و حلال زاده و شش دانگ صادق هدایت است و در این داستان‌ها نیز انگار به دنبال ادای دین به او بوده است.

کربلایی‌لو افزود: اینکه چند آدم را بیاوریم وسط یک صفحه داستانی و در یک مسیر دایره‌وار قرار دهیم، نمی‌شود شاهکار داستانی دانست. همه ما توقعمان از داستان بسیار بیش از اینهاست.

وی در پایان افزود: به نظر من یک جامعه‌شناس بسیار بهتر از این می‌توانست موضوعات مدنظر آرام در این داستان‌ها را به مخاطب بیان کند و اصرار نویسنده بر این موضوع به اصل کار داستانی وی لطمه زده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.