کردستان عراق بدون اجازه دولت مرکزی نفت صادر کرد

۲۰م دیماه ،

aljazeera-77.jpeg

در اقدامی تنش برانگیز منطقه کردستان عراق صادرات نفت به طور مستقل و بدون اجازه دولت مرکزی این کشور را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، منابع نزدیک به دولت منطقه کردستان عراق اعلام کردند که اقلیم کردستان عراق صادرات نفت خام به طور مستقیم از طریق بندر مرسین ترکیه را آغاز کرده و اولین محموله صادراتی نفت این منطقه از طریق تانکر‌های نفتکش به این بندر منتقل شده است.

بنا بر این گزارش، اگر چه میزان صادرات نفت منطقه کردستان عراق کم است اما این اولین باری است که کردستان عراق به شکل مستقیم و بدون اجازه دولت مرکزی اقدام به صادرات نفت خام می‌کند و این امر تنش‌های بسیاری میان اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی به وجود خواهد آورد.

این اقدام اقلیم کردستان عراق در واقع تلاشی است برای خود کفایی اقتصادی این اقلیم و تحرکی تلافی جویانه در مقابل دولت مرکزی عراق.

منطقه کردستان عراق از اکتبر ۲۰۱۲ از طریق بنادر ترکیه صادرات مواد نفتی به غیر از نفت که از چاه‌های این منطقه به دست می‌آمد را آغاز کرده بود اما از چند روز پیش برای اولین بار صادرات نفت خام از میدان نفتی تق‌تق در نزدیکی شهر اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق را نیز به لیست مواد نفتی صادراتی خود افزوده است.

بنا بر این گزارش ترکیه در مقابل صادرات فرآورده‌های نفتی از منطقه کردستان عراق بنزین، گازوئیل و دیگر فرآورده‌های پالایش شده نفتی را به کردستان عراق تحویل می‌دهد.

به سبب قرارداد منطقه کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور، قرار بود کردستان عراق روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند و درآمدهای آن به دولت مرکزی تحویل داده شود و در مقابل دولت مرکزی نیز سهم منطقه کردستان عراق و شرکت‌های نفتی فعال در این منطقه را به مقامات این منطقه بپردازد.

از ماه دسامبر منطقه کردستان عراق صادرات نفت را در اعتراض به آنچه که کارشکنی دولت مرکزی در پرداخت پول شرکت‌های فعال در این منطقه خوانده می‌شود، متوقف کرد و دولت عراق نیز از پرداخت نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار از درآمدهای حاصله که قرار بود به مقامات اربیل داده شود، اجتناب کرده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.