کردستان عراق به‌دنبال جذب شرکت‌های نفتی بیش‌تر

۱۲ام بهمن ،

منطقه کردستان عراق اعلام کرد که در حال مذاکره با دو یا سه شرکت بزرگ نفتی بین‌المللی برای فعالیت در میادین نفتی این منطقه است و انتظار دارد که نتیجه این مذاکرات ظرف حدود یک ماه آینده اعلام شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مذاکرات احتمالا سبب تشدید تنش‌ها در مناقشه منطقه کردستان با بغداد خواهد شد.

سخنان آشتی هورامی – وزیر منابع طبیعی منطقه خودمختار کردستان عراق – نشان‌دهنده عزم راسخ این منطقه برای پیشبرد توسعه منابع نفتی خود به طور مستقل و جداگانه از منطقه دولت مرکزی عراق است.

منطقه کردستان به سبب امضای قراردادهای مستقیم با شرکت‌های نفتی نظیر شورون و اکسون موبیل سبب عصبانیت بغداد شده است. قراردادهای سودآور تقسیم تولید و شرایط فعالیت بهتر را نسبت به میادین جنوبی در اختیار این شرکت‌ها قرار داده است.

هورامی هفته قبل گفت که کردستان بخشی از سهام بلوک نفتی قره داغ را در اختیار شورون گذاشته است.

هورامی در حاشیه کنفرانسی در لندن به خبرنگاران گفت: ما در حال مذاکره با دو یا سه شرکت بزرگ دیگر هستیم. خوشبختانه این شرکت‌ها ظرف یک ماه آینده اعلام خواهند شد.

وی گفت: قرارداد دایم اکسون موبیل برای فعالیت در منطقه کردستان در حال بررسی است.

بغداد این هفته به شرکت اکسون موبیل اخطار داد که این شرکت آمریکایی باید بین فعالیت در میادین شمالی کردستان عراق و میادین جنوبی این کشور یکی را انتخاب کند.

در حال حاضر سهام ۶۰ درصدی شرکت اکسون در پروژه ۵۰ میلیارد دلاری قرنه غربی یک در جنوب عراق در خطر قرار دارد.

هورامی گفت: تا جایی که به ما مربوط می‌شود ‌اکسون موبیل یک شرکت تجاری است.

وی از اشاره به نام شرکت‌هایی که این منطقه در حال مذاکره با آنها می باشند اجتناب کرد.

تنش‌ها بین منطقه کردستان عراق و بغداد در حدی است که سال قبل هر دوی آنها سربازانی را برای تقویت مواضع خود در طول مرز داخلی مورد مناقشه‌ اعزام کردند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.