کرزای: افغانستان باید روی پای خود بایستد

۲۸م آذر ،

رییس‌جمهوری افغانستان از خروج نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از کشورش و واگذاری مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران‌ (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آلمان، حامد کرزای، رییس‌جمهوری افغانستان در یک کنفرانس خبری مشترک با یوآخیم گائوک، رییس‌جمهوری آلمان در کابل گفت: واگذاری امنیت در افغانستان به نیروهای افغان و همچنین خروج نیروهای ناتو از این کشور امری مطلوب است.

وی افزود، گروهی از نیروهای بین‌المللی در قالبی متفاوت در افغانستان خواهند ماند.

کرزای تصریح کرد: خروج نیروهای ناتو و واگذاری مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان برای افغانستان یک چالش تلقی نمی‌شود. افغانستان نمی‌تواند برای همیشه باری بر دوش جامعه بین‌المللی باشد . افغانستان نیز مانند هر کشور دیگری باید روی پای خود بایستد .

رییس‌جمهور آلمان نیز در این کنفرانس خبری مشترک با تاکید بر لزوم توسعه اقتصادی و پیشبرد دموکراسی در افغانستان، گفت که کشورش پس از سال ۲۰۲۴ به حمایت از افغانستان ادامه خواهد داد.

رییس‌جمهوری آلمان روابط کشورش را با افغانستان صمیمی و تاریخی توصیف و تاکید کرد: آلمان و جامعه بین‌المللی به حمایت از افغانستان پس از سال ۲۰۲۴ ادامه خواهند داد.

رییس جمهور آلمان بدون اشاره مستقیم به ضرورت مبارزه با فساد بر لزوم توسعه هر چه سریع‌تر اقتصادی افغانستان تاکید کرد. وی همچنین گفت که امنیت قضایی و وجود فضای مناسب اطلاعاتی در افغانستان به امری ضروری تبدیل شده است.

یوآخیم گائوک به منظور دیدار با نیروهای آلمانی مستقر در افغانستان و مذاکرات با مقامات افغان روز دوشنبه سفری دو روزه را به افغانستان آغاز کرد. این اولین سفر وی به افغانستان از زمان به عهده گرفتن سمت ریاست‌جمهوری در ماه مارس امسال به شمار می‌رود.

کرزای در این کنفرانس مطبوعاتی از یوآخیم گائوک و مردم آلمان به خاطر حمایت از افغانستان طی یک دهه قبل تشکر کرد.

رییس‌جمهوری افغانستان همچنین مدال «آفتاب برتر» (لمر اعلا) را که بالاترین نشان این کشور است، به رییس‌جمهوری آلمان تقدیم کرد.

بیش از ۴۳۰۰ نیروی آلمانی در چارچوب نیروی کمک به برقراری ثبات و امنیت در افغانستان (ایساف) در این کشور مستقر می باشند. نیروهای آلمانی بیشتر در ولایت‌های قندوز، بلخ و بدخشان مستقر می باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری دویچه وله، کریتسین وولف، رئیس جمهوری سابق آلمان نیز در اکتبر ۲۰۱۱ به افغانستان سفر کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.