کرمک شایع‌ترین بیماری کودکان

یکی از بیماری‌‌های انگلی که شیوع بیشتری هم دارد و بشدت به مسائل بهداشت فردی و اجتماعی مربوط می‌‌شود، بیماری کرمک یا اکسیور است که در زبان فارسی با نام کرم سنجاقی از آن یاد می‌شود.

به گزارش بی باک به نقل از باشگاه خبرنگاران به گفته متخصصان عامل این بیماری کرمی، انگلی به رنگ سفید با طول دو تا سه میلی‌متر است. محل زندگی این انگل، دستگاه گوارش و راه ورودش از طریق دهان است.

کرمک معمولا به صورت تخم از راه غذای آلوده وارد بدن می‌شود، سپس در روده کوچک سر از تخم در آورده و به کرم بالغ تبدیل می‌شود. بعد از آن، کرم‌های ماده تخم‌های بیشتری در اطراف مقعد می‌گذارند که عوارض، مشکلات و علائم خاص خودش را ایجاد می‌‌کند.

کرمک در هر سنی (از نوزادی گرفته تا پیری) ممکن است دیده شود، اما به دلیل رفتارهای کودک و همچنین چرخه زندگی کرم، بیماری در سنین پیش‌دبستانی و دبستانی شایع‌تر است.

کرمک بسیار عفونی و مسری است و سبب می‌‌شود همه اعضای‌ خانواده به شکلی درگیر این بیماری شوند، به همین دلیل دانستن علائم و راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار حائز اهمیت است.این بیماری در بیشتر موارد علائمی ندارد، اما عارضه شایع آن خارش مزمن و شدید در ناحیه مقعد است که به اختلال خواب و بی‌خوابی کودک منجر می‌شود. این مساله می‌تواند موجب خستگی، بیقراری، دندان قروچه و عصبانیت کودک شود.

التهاب خفیف غشاء مخاطی، کاهش اشتها، تهوع و اسهال نیز در بعضی موارد دیده می‌شود و گاهی اوقات به آپاندیسیت می‌انجامد.علائم دیگری همچون جاری‌ شدن غیرعادی آب دهان را نیز به آن نسبت داده‌اند، اما هنوز به طور علمی چنین ادعایی اثبات نشده است.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.