کرمی که در مغز یک انگلیسی لانه کرده بود، بعداز چهار سال کشف شد

به گزارش خبرنگار گروه پزشکی خبرگزاری آنا،  بلعیدن تصادفی سخت پوستان کوچک در دریاچه‌ها، خوردن گوشت خام خزندگان و دوزیستان و یا حتی استفاده از ضماد قورباغه خام برای کاهش سردرد، ممکن است پیامدهای ناگواری برای مغز داشته باشد. به گزارش  واشنگتن پست، یک مرد انگلیسی بعد از ۴ سال سر درد داشتن متوجه شد که یک کرم نواری در جمجمه اش لانه کرده است.  گزارش این مورد در ژورنال پزشکی Genome Biology منتشر شده است.

طی یک عمل تکه برداری از مغز، مردی که دکترها در طول سال‌ها متوجه الگوی عجیب اسکن مغزی او شده بودند، یک کرم نیم اینچی با نام علمی Spirometra erinaceieuropaei   در مغز وی پیدا شد. این کرم دهان نداشته و بنابراین مغز مرد را نخورده و فقط هنگامی که به آرامی در بافت‌ها وول می‌خورده، مواد معدنی را جذب ‌کرده است. طی اسکن‌هایی که در مدت ۴ سال از این مرد گرفته شده، کرم فقط به اندازه دو اینچ از سمت راست به چپ حرکت کرده است.

این کرم بسیار نادر  اولین مورد گزارش شده از انگل مهمان انسانی در بریتانیا  و  دومین مورد در اروپاست. به گزارش گاردین،  با در نظر گرفتن زیستگاه چینی این انگل، از سال ۱۸۸۲ تاکنون تنها ۱۰۰۰ مورد در انسان دیده شده است. کرم نواری بیشتر در دوزیستان و سخت پوستان یافت می‌شود، هرچند این کرم می‌تواند در دل و روده سگ‌ها و گربه‌ها نیز تا اندازه  ۵ فوت رشد کند.

پزشکان بر این باورند که این مرد انگلیسی بیمار، در سفری به چین این مهمان ناخوانده را به دست آورده است. باورها بر این است که بیشتر عفونت‌های انسانی به دلیل بلع تصادفی سخت پوستان کوچک در دریاچه‌ها، خوردن گوشت خام خزندگان و یا دوزیستان و یا حتی استفاده از ضماد قورباغه خام برای کاهش سردرد، به وجود می‌آید.

خوشبختانه، دانشمندان از تنگنای شدید این بیمار درس‌هایی گرفته‌اند. پژوهشگران برای اولین بار موفق به پیدا کردن توالی کامل ژن این کرم نادر شده‌اند. ژنوم این کرم ۱۰ برابر بلندتر از ژنوم انواع دیگر کرم نواری است، هرچند فقط یک سوم طول ژنوم انسان را دارد. این کرم دارای ژن‌های تکراری است اما  افزایش تعداد ژن‌ها به تجزیه پروتئین کمک کرده است  و این  انگل با تجزیه پروتئین، در کارهای میزبان اختلال ایجاد می‌کند.

خبر خوب اینکه پژوهشگران با بررسی توالی ژنوم کرم پهن به دارویی که منجر به بیرون انداختن کرم می‌شود، دست یافته‌اند.

ترجمه: هانا حیدری
انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – اجتماعی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. آلمانوفيل:

    انگلیسی ها استعمارگرند و همش به فکر توطئه هستن!

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.