کره شمالی یک خط تلفن نظامی مستقیم با کره جنوبی را قطع کرد

۷فروردین ۱۳،

voice of russia-1.jpg

کره‌شمالی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که یک خط تلفن نظامی مستقیم خود را با کره جنوبی که سفرهای بین‌ مرزی را میان دو کشور به مقصد یک مجتمع صنعتی مشترک در خاک کره شمالی امکان‌پذیر می‌کرده قطع کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام سبب بالا گرفتن هر چه بیشتر تنش‌ها میان دو کره و همچنین به خطر افتادن فعالیت یک مجتمع صنعتی تحت مدیریت مشترک بین دو کره به عنوان آخرین سمبل همکاری میان آنها می‌شود.

اخیرا کره شمالی اقدام به قطع کردن یک خط تلفن صلیب ‌سرخ به کره جنوبی و همچنین یک خط تلفن دیگر با فرماندهی سازمان ملل به رهبری آمریکا در مرز میان دو کره کرده بود اما در حال حاضر همچنان یک خط تلفن دیگر که مقامات هوانوردی کره شمالی و جنوبی را به یکدیگر ارتباط می‌دهد، وجود دارد.

رییس هیات مسئول کره شمالی در روابط نظامی میان دو کره امروز در بیانیه‌ای خطاب به همتای خود در کره جنوبی این خبر را اعلام کرد.

این خط تلفن نظامی از آن جهت اهمیت داشت که به منظور ارتباط برقرار کردن میان کره‌ای‌ها و رفت و آمد صدها کارگر کره‌ای به مجتمع صنعتی کائسونگ از آن استفاده می‌شد.

مقامات کره جنوبی اظهار می‌دارند که روز چهارشنبه بیش از ۹۰۰ کارگر اهل کره جنوبی در مجتمع کائسونگ حضور داشتند.

هنوز اظهارنظری در خصوص اینکه چطور قطع این مجرای ارتباطی بر سفر کارگران کره جنوبی تاثیر خواهد گذاشت ابراز نشده است.

در صورتی که قطع این خط تلفن نظامی بر سفر کره‌ای‌ها به مجتمع صنعتی کائسونگ تاثیرگذار باشد این اقدام حائز اهمیت خواهد بود. مجتمع کائسونگ در خاک کره شمالی و با تامین مالی و دانش کره جنوبی و نیروی کار عمدتا تامین شده از سوی کره شمالی اداره می‌شود.

این مجتمع تنها نماد همکاری مشترک میان دو کره است.

در ماه مارس ۲۰۰۹ کره شمالی با قطع خط تلفن نظامی با کره جنوبی سبب شد هشتاد کارگر کره جنوبی به مدت یک روز در مجتمع کائسونگ گرفتار شوند.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری رویترز، کره شمالی به دنبال اظهارات رییس‌جمهور کره جنوبی در جریان مراسم سومین سالگرد غرق شدن یک کشتی نیروی دریایی کره جنوبی به وی اخطار داد مراقب صحبت‌های خود باشد.

پارک گئون هایه، رییس‌جمهور کره جنوبی در جریان سومین سالگرد غرق شدن یک کشتی کره شمالی که سئول عامل آن را کره شمالی می‌داند، از کره شمالی خواست تا بلندپروازی‌های هسته‌یی و موشکی خود را رها کند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از سخنگوی کمیته اتحاد صلح‌آمیز کره در کره شمالی اظهار داشت: رییس‌جمهور کره جنوبی بهتر است مراقب صحبت‌هایی که بیان می‌کند باشد.

تلاش‌ها میان دو کره پس از آنکه کره شمالی در ماه فوریه سومین آزمایش هسته‌یی خود را انجام داد بالا گرفت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.