«کرونا» بر فروش سینماها تاثیر داشته است ؟

آمار فروش برخی فیلم‌های سینمایی در حال اکران این پرسش را مطرح می‌کند که آیا تعداد مخاطبان سینماها پس از انتشار خبرهای شیوع کرونا ویروس در ایران کاهش یافته است؟

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نظر می‌رسد خبرهای مربوط به ابتلای چند نفر در بعضی شهرهای کشور و هشدار برای حضور کمتر در مکان‌های عمومی سبب شده سالن‌های سینمایی کشور با افت مخاطب در روزهای پایانی هفته قبل روبرو شود.

مقایسه آمار فروش فیلم‌ها در سایت فروش سینمای ایران نشان می‌دهد فیلم‌های پرفروشی مثل «مطرب» در دو روز گذشته (تا لحظه انتشار این گزارش) حدود ۱۰ هزار نفر مخاطب داشتند در حالی که فقط جمعه هفته قبل نزدیک به ۱۲ هزار نفر و پنج‌شنبه گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر تماشاگر داشته است.

اما از سویی دیگر باید این موضوع را هم در نظر گرفت که شاید اکران فیلم‌های تازه سبب کم‌رونقی فروش فیلم‌های دیگر  شده باشد. مثلا کمدی «خوب، بد، جلف ۲» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی در سه روز اکران خود نزدیک به ۸۰ هزار نفر مخاطب داشته گرچه فیلم‌های دیگری مثل «چهل و هفت» و «عطر داغ» روی هم کمتر از یک هزار نفر تماشاگر داشته‌اند.

اگرچه تعداد مخاطبان سینما در ماه‌های گذشته به دلایل مختلف نوسان داشته و این روزها شاید شلوغی‌های آخر سال را هم باید به دلایل کم شدن مخاطبان سینما اضافه کرد، اما شاید لازم است برای کمتر نشدن حضور تماشاگر در سینما بویژه در شرایط خاص فعلی، تمهیدی جدی‌ اندیشیده شود.

از جمله تمهیداتی که به نظر می توان اندیشید نصب محلول‌های ضدعفونی ‌کننده در سینماهاست تا خطرات ابتلا به این ویروس را کمتر کند و اگر تماشاگری علائم آنفولانزا داشت به سینما مراجعه نکند.

اما در گزارشی که به تازگی از سوی روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری منتشر شده، میزان فروش سینمای ایران در یازده ماه سال ۱۳۹۸ به فروشی معادل ۲۹۳ میلیارد و ۸۱۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسیده است و طی این مدت ۲۵ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۲۴۲ نفر به تماشای فیلم‌های درحال اکران نشستند.

میزان فروش فیلم‌های سینمایی در یازده ماه سال ۹۷ نیز معادل ۲۳۲ میلیارد و ۱۵۳ میلیون و ۵۷۵ هزار تومان و تعداد تماشاگران ۲۶ میلیون ۶۲۲ هزار و ۳۲۶ نفر بوده است. با توجه به افزایش میزان فروش فیلم‌ها در سال ۹۸ و بر اساس بررسی‌های معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی میزان افزایش فروش فیلم‌ها در یازده ماه سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ چهار درصد رشد داشته است. ولی تعداد تماشاگران در یازده ماه امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته سه درصد کاهش داشته است.

لازم به ذکر است که میزان فروش و تعداد بیننده ایام جشنواره فیلم فجر در میزان فروش و تعداد بیننده بهمن‌ماه محاسبه نشده است.

همچنین با اشاره به فروش بهمن‌ماه می‌توان گفت ;i میزان فروش سینمای ایران در بهمن‌ماه سال ۹۸ معادل ۱۷ میلیارد و ۷۸۶ میلیون و۴۱۵ هزار تومان بوده و ۱ میلیون و ۵۸۰ هزار نفر به تماشای فیلم‌های اکران شده نشستند.

 در مقایسه بهمن‌ماه با مدت زمان مشابه سال ۹۷ می‌توان اعلام کرد: فروش در سال گذشته ۱۳ میلیارد و ۸۸۷ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان بوده و ۱ میلیون و ۶۹۴ هزار و ۸۵۶ نفر به تماشای فیلم‌ها نشستند که بر این اساس در بهمن ماه ۹۸ فروش بیست و هشت درصد افزایش را نشان می‌دهد و بیننده هفت درصد کاهش داشته است.

جزئیات آماری این گزارش در این لینک قابل مشاهده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.