کرونا مسبب بزرگترین کاهش تاریخی تقاضا برای انرژی

آژانس بین المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که قرنطینه اقتصادی به دلیل شیوع پاندمی ویروس کرونا باعث خواهد شد تقاضای جهانی برای انرژی و انتشار دی اکسید کربن با بزرگترین کاهش مشاهده شده تاکنون روبرود شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، آژانس بین المللی انرژی که در زمینه انرژی به کشورهای صنعتی مشاوره می دهد، در گزارشی پیش بینی کرد که تقاضای جهانی برای انرژی به دلیل محدودیتهای اعمال شده روی افراد عادی و صنایع به میزان شش درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا خواهد کرد. افت تقاضا باعث افت هشت درصدی انتشار دی اکسید کربن می شود که شش برابر بیشتر از کاهش ۴۰۰ میلیون تنی انتشار دی اکسید کربن در سال ۲۰۰۹ پس از بحران مالی جهانی است.

فاتح بیرول، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی به رویترز گفت: برخی از کشورهای ممکن است محدودیتهای قرنطینه را لغو کنند یا موج دوم شیوع ویروس کرونا روی برآوردهای انجام گرفته تاثیر بگذارد.

فعالیت کسب و کارها در سراسر جهان تحت تاثیر تدابیر قرنطینه فلج شده و باور اقتصاددانان درباره رکود اقتصادی عمیق جهانی را تقویت کرده است.

تقاضا برای زغال سنگ که بیشترین میزان آلایندگی را دارد، شدیدترین لطمه را از شیوع پاندمی کرونا دیده است و میزان تقاضا در سه ماهه نخست و پیش بینی ها برای سال ۲۰۲۰ کاهش هشت درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، تقاضای جهانی برای گاز طبیعی ممکن است در سال ۲۰۲۰ حدود پنج درصد کاهش پیدا کند در حالی که تولید برق ۲.۶ درصد در سه ماهه اول کاهش پیدا کرد اما تولید نیروی تجدیدپذیر در همین مدت با راه اندازی پروژه های خورشیدی و بادی جدید، سه درصد رشد داشت.

سهم تجدیدپذیرها در عرضه جهانی برق طی سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به نزدیک ۲۸ درصد رسید که بالاتر از ۲۶ درصد در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بود و انتظار می رود تا پایان سال به ۳۰ درصد برسد.

همچنین آژانس بین المللی انرژی هشدار داد که پیمان تاریخی تولیدکنندگان نفت برای محدودیت عرضه و متعادل کردن بازار ممکن است موفق نشود و مخازن نفت برای نگهداری عرضه اضافی به سرعت در حال پر شدن هستند.

تقاضا برای نفت در سه ماهه اول پنج درصد کاهش یافت اما ممکن است برای کل سال ۲۰۲۰ با کاهش شدیدتری روبرو شود و مجموع تقاضا حداکثر ۹ درصد افت کند.

بر اساس گزارش رویترز، توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تولید جهانی از اول مه آغاز می شود. با این حال بیرول با توجه به افت شدید تقاضا، خواستار بررسی کاهش بیشتر تولید از سوی این گروه شد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.