کرونا نباید این نفس کشیدن را قطع کند

سعید ذبیحی که با نمایش «فرود سیاوش» در جشنواره نمایش عروسکی حضور دارد، گفت: تئاتر برای من و خانواده‌ام مانند نفس کشیدن می‌ماند. این نفس کشیدن حتی در شرایط کرونا نباید قطع می‌شد.

این کارگردان که از کرمانشاه در بخش محیطی و فضای باز هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک اجرا دارد، در گفت‌وگو با ایسنا از ضرورت اجرای تئاتر در دوران کرونا گفت و توضیحاتی درباره نمایش خود ارائه کرد.

او درباره انتخاب داستانی از شاهنامه گفت: علاقه ویژه‌ای به داستان‌های شاهنامه فردوسی پیدا کرده‌ام و حتی در دوره قبلی نیز با «زال و سیمرغ» در جشنواره شرکت داشتم. امیدوارم در سال‌های آتی و رویدادهای دیگر به این گنجینه عظیم که ماندگار است بیشتر بپردازم و به نوبه خودم با اجرای نمایش پاسداشتی داشته باشم و بتوانم این داستان‌ها را که در آن‌ها فرهنگ، عظمت و هنر ایران نهفته است به‌ تصویر بکشم. شاهنامه فقط داستان نیست و مجموعه‌ای از هنرهاست و کاملا دراماتیک محسوب می‌شود.

او تکنیک اجرایی نمایش «فرود سیاوش» را تلفیقی از نقالی و نمایش عروسکی دانست و ادامه داد: نمایش «زال و سیمرغ» عروسک ماسک بود یعنی بازیگران و یا همان بازی‌دهنده‌های عروسک ماسک‌های بزرگ می‌پوشیدند و با استفاده از ماسک شخصیت‌ها را بازی و اجرا می‌کردند. در این نمایش که ترکیب و تلفیقی از نقالی و نمایش عروسکی است دو بازی‌دهنده عروسک داستان را نقالی می‌کنند و در بخش‌هایی که نقالی تمام می‌شود در قالب شخصیت عروسک‌ها داستان را پیش می‌برند. عروسک‌ها به‌صورت ماسک بازیگر هستند.

ذبیحی همچنین درباره حضور در جشنواره با توجه به شرایط اپیدمی کرونا، گفت: حدود ۳۰ سال است که در حوزه تئاتر فعالیت دارم وحتی خانواده من هم در این زمینه کار می‌کنند. در حقیقت تئاتر برای من و خانواده‌ام مانند نفس کشیدن می‌ماند. این نفس کشیدن حتی در شرایط کرونا نباید قطع می‌شد. یادم می‌آید در منطقه جنگی و اوضاع و احوال جنگ، تماشاگر تئاتر بودم و این روند برقرار بود. تئاتر جزو لاینفک زندگی ما شده و با تمام سختی‌ها باز هم پای این هنر هستیم و ادامه می‌دهیم.

او با بیان این که در چند سال اخیر تئاتر کار کردن سخت شده بود و کرونا این درد را دوچندان کرد، افزود: در این وضعیت مدتی تمرین داشتیم، اوضاع و احوال به ‌شرایط قرمز می‌رسید تمرین تعطیل می‌شد و این روند جسته‌گریخته ادامه داشت. چون مراکز فرهنگی و هنری تعطیل شده بود و اجازه تمرین نداشتیم به پلاتو می‌رفتیم و حتی چند جلسه با رعایت پروتکل‌ها در خانه تمرین کردیم.

ذبیحی درباره برگزاری جشنواره در بستر مجازی، توضیح داد: ویژگی مهم تئاتر نفس به نفس تماشاگر بودن است. مجبوریم به دلیل شیوع کرونا از ابزار دیگر استفاده کنیم تا این هنر زنده باشد. باشکوه‌ترین لحظه دیدار تماشاگر با گروه اجراکننده است و بالعکس؛ حالا که متاسفانه این شرایط مهیا نیست، باید خودمان را با شرایط وفق بدهیم.

او که در اجرا به داستان «فرود سیاوش» وفادار است، خلاصه نمایش را این‌گونه تعریف کرد: کیخسرو پسر سیاوش و برادر ناتنی فرود است. او به قصد کین‌خواهی خون پدر لشکرکشی می‌کند. لشکر به نزدیکی دژ فردد می‌رسد. فرود با لشکر درگیر شده و توسط لشکر و از سر ناآگاهی کشته می‌شود.

نویسنده نمایشنامه «فرود سیاوش» علی پاکدست است. این نمایش به مدت ۲۵ دقیقه اجرا می‌شود و بازی‌دهندگان عروسک، هاشم پورمحمدی و نسترن ذبیحی هستند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.