کرونا نمی‌رود؛ مگر با اتحاد و لغو دورهمی‌ها

قریب به ۱۰ ماه است که جهان میزبان مهمان ناخوانده ای به نام کووید-۱۹ می باشد. گویی این مهمان نیز علی رغم گمانه زنی ها برای ترک منزل با شروع فصل گرما، کماکان ماندگار است و قصد رفتن بی هوا ندارد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، حدود یک سال پیش در چنین روزهایی بود که اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا در جهان شناسایی شد. در ابتدا شاید کسی گمان نمی کرد که این ویروس چه ها با زندگی بشر خواهد کرد و صرفا با خواندن اخبار مربوط به آن چیزی شبیه یک آنفلوانزای ساده را در ذهن خود تصور می کرد. اما ماه به ماه این ویروس تصورات و پیش بینی های بشر را درهم شکست و قدرت خود را نمایان ساخت.

اما متخصصان و کارشناسان این حوزه از همان روزهای ابتدایی هشدارهای خود را اعلام کرده و خواستار قرنطینه شهرها، محدودیت ترددها، به حداقل رسیدن تعاملات روزانه بشری و لغو سفرها شدند. شاید اگر نسبت به هشدارهای این دلسوزان آگاهانه تر عمل می شد امروز جهان حال بهتری داشت.

علی رغم اینکه این مهمان ناخوانده تاکنون خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را به جوامع بشری وارد کرده است اما به خوبی به بشر یادآور شد که هریک از ما در هر نقطه ای از دنیا بر زندگی دیگری تاثیر گذاشته و به نوعی هر یک از ما در قبال دیگری مسئولیتی بر عهده داریم.

هریک از ما در چند ماه گذشته به نوعی با این ویروس دست و پنجه نرم کرده ایم. گروهی فارغ از غوغای جهان به زندگی عادی خود ادامه دادند و با بی تفاوتی از کنار هم نوعان خود گذشتند. اما گروهی دیگر تغییر را در سبک زندگی خود پذیرفتند و هر آنچه که در توان داشتند برای ممانعت از گسترش شیوع این ویروس به کار گرفتند. اما تجربه نیز در این ماه ها به ما ثابت کرد هرکجا که کنار هم ایستادیم و متحد شدیم توانستیم کرونا را کنترل کنیم اما هرکجا که با نگاه های تعصب آمیز از یکدیگر فاصله گرفتیم کرونا بر ما چیره شد.

در میان ۱۰ ماه قدرت نمایی این ویروس بر بشر، آنچه که بیش از هرچه حائز اهمیت است، تکاپوی کادر درمانی برای حفظ جان هم نوعان خود با از خودگذشتگی است. اما واقعیت این است که دیگر تلاش های شبانه روزی، کادر درمانی کشور را از پای درآورده و زمان بروز عزم ملی برای بیرون راندن این مهمان ناخوانده است. شاید تا به امروز هر یک از ما نسبت به مسئولیت های خود در قبال اجتماع و هم نوعان خود کوتاهی کرده ایم اما دیگر زمان توجیه گذشته است و باید در عمل دست به دست هم دهیم تا بتوانیم بر کرونا غلبه کنیم.

غفلت ما از مسئولیت های اجتماعی خود امروز به بهای جان هم نوع، هم وطن و هم کیش خویش تمام می شود. رشد روز افزون آمار مبتلایان و قربانیان این بیماری نیز زنگ خطری را به صدا درآورده که حتی از فرسنگ ها دورتر نیز به گوش می رسد.

اکنون در آستانه ورود به دومین هفته اجرای محدودیت ها در مناطق سه گانه قرمز، زرد و نارنجی هستیم. تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم سو با نظر پزشکان و متخصاصان این حوزه در گفت و گو با ایسنا طی پیامی دست یاری به سمت مردم دراز کرده و خواستار انسجام ملی در اجرای محدودیت های ابلاغی شدند. متن کامل این پیام ها به شرح زیر است:

محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن دعوت از مردم برای همراهی در اجرای محدودیت‌ها برای کنترل بیماری کرونا بیان کرد: بنده در جایگاهی نیستم که بخواهم به مردم دستور دهم، اما می‌خواهم از مردم خواهش کنم که بیماری کرونا را جدی بگیرند واقعیت این است که کرونا شوخی‌بردار نبوده و روزانه جان تعداد قابل توجهی از هموطنان ما را می‌گیرد.

نماینده مردم اراک در مجلس در ادامه اظهار کرد: بیماری کرونا امروز به یک مساله‌ جدی برای کشور و مردم تبدیل شده است و تا زمانی که همه مردم موضوع را جدی نگیرند نمی‌توانیم این بیماری را شکست دهیم. متاسفانه روز به روز آمار مبتلایان و قربانیان این بیماری در کشور در حال افزایش است. اگر به این مساله توجه نکنیم معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.همه ما باید دست به دست هم دهیم و پروتکل‌ها و محدودیت‌های ابلاغی را با جدیت دنبال کنیم. تنها با همراهی یکدیگر می‌توانیم این بیماری را شکست دهیم.

مجتبی یوسفی نیز خاطرنشان کرد: ما نباید با بی‌تفاوتی از کنار کرونا عبور کنیم و یا با حرف‌هایی نظیر «من جوان هستم» و یا «سیستم ایمنی بدن من قوی است» نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی‌توجه باشیم. همه باید دست به دست هم دهیم تا زنجیره انتقال این بیماری قطع شود. نباید اینگونه فکر کنیم که کرونا برای دیگری است بلکه خطر کرونا جدی است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که روزانه بیش از ۴۰۰ نفر از هموطنان خود را براثر ابتلا به کرونا از دست می‌دهیم و هر روز خانواده‌ای داغدار می‌شود و تحمل این موضوع برای همه ما سخت است، از سوی دیگر در ۹ ماه گذشته کادر درمانی کشور تحت فشار جدی بودند و این عزیزان نه تنها جان خود را با ایثار برای خدمت‌رسانی به بیماران به خطر انداختند، بلکه سلامتی خانواده این عزیزان نیز در خطر است.

یوسفی در ادامه تصریح کرد: بی‌توجهی نسبت به پروتکل‌های ابلاغی آثار خطرناکی را بر جای خواهد گذاشت تنها با همراهی و همکاری یکدیگر می‌توانیم بر این بیماری غلبه کنیم. کرونا با هیچ کسی شوخی ندارد و نمی‌توانیم از آن فرار کنیم از سوی دیگر با توجه به وضعیت معیشتی و فشار به کسب و کارهایی که تعطیل شدند همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند باید همگی کمک‌های همدلانه‌ای به یکدیگر کنیم تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

همچنین اصغر سلیمی، با دعوت از مردم برای همکاری در اجرای محدودیت‌های کرونایی بیان کرد: از آنجا که بیماری کرونا برخاسته از یک ویروس همه‌گیر می‌باشد و شیوع آن در فصل سرما افزایش یافته است از مردم انتظار داریم همگی دست به دست هم داده و برای ظرف حداقل دو هفته پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را با جدیت دنبال کنند. از نظر بنده خارج از تقسیم بندی مناطق قرمز، نارنجی و زرد در کشور باید در این دو هفته در همه مناطق محدودیت‌ها با جدیت دنبال شود تا بتوانیم این بیماری را تا حدودی کنترل کنیم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کادر درمان کشور بار بزرگی را در این مدت بر دوش داشته‌اند، تاکید کرد: برای کاهش میزان مرگ و میر و کاهش تعداد مراجعین به بیمارستان‌ها باید محدودیت‌ها با جدیت اجرایی شود تا شرایط مناسبی برای کادر درمانی کشور و سیاست ‌گذاران فراهم شده و برنامه ریزی دقیقی برای ادامه‌ روند کنترل این بیماری داشته باشیم. اکنون تنها راه مقابله با این بیماری رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی می‌باشد. از مردم انتظار می‌رود در این دو هفته از سفرها و ترددهای غیرضروری پرهیز کنند. تنها راه کنترل این بیماری در شرایط کنونی همکاری مردم می‌باشد.

کمال حسین پور با ابلاغ پیامی از مردم درخواست کرد: از همه مردم عزیز در هر نقطه ای از کشور درخواست دارم با رعایت پروتکل های بهداشتی همه دست به دست هم داده و به قطع زنجیره انتقال این ویروس کمک کنیم. متاسفانه هر روز تعدادی از هموطنان خود را بر اثر این بیماری از دست می دهیم و آمار مبتلایان و فوت شدگان روز به روز در حال افزایش است. تنها راه غلبه بر این بیماری رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی است. باید در گام اول از ابتلا به این بیماری و انتقال آن به سایر افراد جلوگیری کنیم.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس تصریح کرد: از همه هموطنان خواهش دارم در این دو هفته با اجرایی شدن محدودیت ها همراهی کرده و از سفرهای غیر ضروری، دورهمی ها و نشست ها پرهیز کرده و ترددهای غیر ضروری را کنار بگذارند. در این دو هفته با ماندن در خانه می توانیم به سلامتی خود و سایر هموطنانمان کمک کرده و جلوی افزایش روز افزون قربانیان این بیماری را بگیریم.

غلامرضا شریعتی  نیز، ضمن دعوت از مردم برای همکاری با اجرای محدودیت‌های ابلاغی بیان کرد: متاسفانه در طی چند هفته اخیر شاهد افزایش قابل توجه تعداد قربانیان و مبتلایان به بیماری کرونا در سطح کشور هستیم. متاسفانه براساس آمارها نیز تعداد قابل توجهی از بیماران در بیمارستان‌ها دارای وضعیت نامناسبی هستند. این آمارها به ما هشدار می‌دهد که باید پروتکل‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود.

نماینده مردم بهشهر در مجلس تصریح کرد: برای کنترل رشد آمار مبتلایان و قربانیان این بیماری انتظار داریم تا همه هموطنان در این دو هفته در اجرای محدودیت‌ها همکاری داشته باشند. باید ترددها و رفت و آمدهای غیرضروری در این مدت لغو گردد و همه دست به دست هم داده و محدودیت‌ها را اجرایی کنیم.

وی افزود: کادر درمان نیز در این چند ماه به شدت تحت فشار بودند. برای کنترل آمارها و ایجاد بستری آرام به منظور خدمت‌رسانی بهتر کادر درمانی به مردم لازم است که پروتکل‌ها و محدودیت‌ها به طور دقیقی اجرایی شود. از مردم خواهش می‌کنیم در این مدت از سفرهای غیرضروری نیز پرهیز کنند تا بتوانیم رشد آمار را کنترل کنیم.

رحمت الله فیروزی نیز ضمن دعوت از مردم برای همراهی در اجرای محدودیت های ابلاغی، بیان کرد: با توجه به شرایطی که در کشور به دنبال شیوع گسترده بیماری کرونا حکمفرماست و افزایش آمار مبتلایان و قربانیان این بیماری، از مردم خواهش می کنیم دو هفته با تمام توان دستورالعمل های ابلاغی ستاد ملی کرونا را دنبال کرده و در اجرای محدودیت ها همکاری داشته باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: انتظار می رود مردم در دو هفته پیش رو بیش از گذشته برای قطع زنجیره انتقال این ویروس همکاری داشته و با پرهیز از سفرهای غیر ضروری و رعایت دقیق پروتکل ها تجربه ای نوین برای کنترل این بیماری را ایجاد کنند.

نماینده مردم نطنز در مجلس تصریح کرد: با رعایت محدودیت ها در دو هفته پیش رو هم سیستم درمانی کشور می تواند نفسی تازه کند و هم قدرت بیشتری برای بهبود بیماران بستری کسب کند. رعایت محدودیت ها در حوزه ترددهای غیر ضروری، مهمانی ها و تجمعات برای جلوگیری از شیوع گسترده تر این بیماری امری ضروری است.

وی افزود: از مردم انتظار داریم در این دو هفته همکاری بیشتری در رعایت پروتکل ها و محدودیت ها داشته باشند و با ماندن در خانه گامی در جهت کاهش آمار مبتلایان و قربانیان این بیماری بردارند.

همچنین احمد مرادی، متذکر شد: شرایطی که این روزها به دنبال شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور حاکم شده است، عادی نیست. همان طوری که وزیر بهداشت تاکید داشتند اگر در این دو هفته مردم با اجرای محدودیت ها و پروتکل ها همکاری لازم را نداشته باشند، شیوع این بیماری گسترده تر شده و ما با آمار فوت چهار رقمی روبرو خواهیم شد.

وی در ادامه اظهار کرد: رشد روز افزون آمار مبتلایان و قربانیان روزانه این ویروس زنگ خطری برای کل جامعه است. در گام اول تنها راه کنترل این بیماری اجرای محدودیت ها و پرهیز از ترددهای غیر ضروری است. چه بسا اگر زودتر با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی محدودیت های سختگیرانه ای وضع می شد، امروز وضعیت بهتر از این بود.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس تصریح کرد: در این دو هفته استانداران باید در سطح استان ها بر اجرای دقیق محدودیت ها نظارت داشته باشند. مجلس نیز ملاحظات معیشتی را از طریق ستاد ملی کرونا دنبال می کند. باید در این دو هفته با همکاری مردم به گونه ای حرکت کنیم تا بتوانیم جلوی رشد روزافزون قربانیان و مبتلایان را بگیریم. از مردم نیز خواهش می کنیم بیش از پیش پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و به طور جد از سفرها و ترددهای غیر ضروری پرهیز کنند. از مردم انتظار داریم در این دو هفته ملاحظه ویژه ای داشته باشند.

سید البرز حسینی نیز در این زمینه افزود: متاسفانه شاهد هستیم که شیوع ویروس کرونا جان مردم را در سراسر دنیا به مخاطره انداخته است و براساس آمار وزارت بهداشت تعداد قابل توجهی از هموطنان‌مان براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند. متاسفانه به علت بی‌توجهی برخی از افراد به پروتکل‌های بهداشتی روزانه شاهد از دست رفتن هموطنان‌مان هستیم. بحث کنترل کرونا یک موضوع چند وجهی است. بخشی از آن به دولت باز می‌گردد و بخشی هم به مردم. کادر درمانی کشور قریب به ۹ ماه است که در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار دارند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز از تمام مردم شریف ایران در جای جای کشور خواهش می‌کنیم تا با رعایت تمام پروتکل‌ها و محدودیت‌های ابلاغی ستاد کرونا به قطع زنجیره شیوع این بیماری کمک کنند. ما می‌دانیم که محدودیت‌ها مشکلات معیشتی مردم را تشدید می‌کند، اما ان شاءالله با همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت نیز بخشی از مشکلات مردم برطرف خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز تمام ارکان نظام و مردم باید پای کار آمده و به یاری کادر درمان کشور برویم. چه مسئولانی که در بخش اجرایی هستند و چه مردم باید همگی متحد شده و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها به بهبود وضعیت کمک کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بر این باورند که اکنون بیش از هر زمانی به هم بستگی و همکاری با یکدیگر نیاز داریم تا بتوانم بر این ویروس غلبه کنیم.

هر نوع کوتاهی و غفلت نسبت به مسئولیت اجتماعی خود در رعایت پروتکل های بهداشتی و اجرای محدودیت های ابلاغی خسارات جبران ناپذیری را برای کشور هم در حوزه سلامت و هم در حوزه معیشت به دنبال خواهد داشت.

نمایندگان مردم در خانه ملت از مردم خواهش کردند تا با جدیت، پروتکل ها و محدودیت های ابلاغی را دنبال کرده و از رفتن به سفرهای تفریحی، ترددهای غیر ضروری و دورهمی های خانوادگی پرهیز کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.