کرونا و خشکی پوست – ایسنا

از مهم‌ترین توصیه‌های متخصصان برای مقابله با کووید-۱۹ شستن مرتب دست‌هاست اما شستن مکرر دست‌ها می‌تواند مشکلات پوستی مختلفی از جمله اگزما و خشکی شدید به همراه داشته باشد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، متخصصان سلامت و کارشناسان سازمان جهانی بهداشت با شیوع و همه‌گیری کروناویروس در سراسر جهان از مردم خواسته‌اند تا دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون یا در صورت عدم دسترسی به آب با ژل‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده بر پایه الکل بشویند.

شست و شوی دست‌ها یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای کاهش سرعت شیوع ویروس‌ها به شمار می‌رود اما شستن مکرر دست‌ها به ویژه برای افرادی که مشکلات پوستی مختلفی از جمله خشکی پوست، اگزما یا پسوریازیس دارند، می‌تواند منجر به مشکلات و آسیب‌های پوستی بیشتر شود.

به گفته متخصصان، استفاده مکرر از ضدعفونی کننده دست و شستشوی آن‌ها می‌تواند پروتئین‌ها را در اپیدرم (لایه بالای پوست) تجزیه کند و منجر به از بین رفتن سد پوستی و در نتیجه خطر عفونت شود. علاوه بر این صابون‌ها می‌توانند با تحریک پوست منجر به خشکی و قرمزی به خصوص در نواحی بین انگشت‌ها شوند.

برای جلوگیری از این امر متخصصان استفاده از مرطوب کننده‌های معمولی را توصیه می‌کنند.

افرادی که از قبل دچار مشکلات پوستی هستند، بیشتر در معرض آسیب ناشی از شست‌وشوی دست‌ها هستند. این افراد بهتر است از مواد شست‌وشوی حاوی مرطوب‌کننده‌هایی استفاده کنند که مواد آنتی باکتریال مانند کلرهگزیدین یا کلرید بنزالکونیوم دارند.

با این حال مطالعات حاکی از آن است که ضدعفونی‌کننده‌های دستی که حاوی این عناصر بیوکسیل هستند نسبت به ژل‌های دستی مبتنی بر الکل در ریشه کن کردن کروناویروس تاثیر کمتری دارند.

علاوه بر استفاده از مرطوب‌کننده، خشک کردن کامل دست‌ها نیز اهمیت بسیاری دارد. چرا که میکروب‌ها در میان رطوبت دست‌ها راحت‌تر منتشر و منتقل شده و هم‌چنین آب با کاهش روغن طبیعی پوست هنگام تبخیر، باعث خشک شدن پوست و در نتیجه از بین رفتن سد پوستی می‌شود.

پس توصیه کلی متخصصان این است که دست‌ها را ابتدا با صابون یا مایع دستشویی حاوی مرطوب‌کننده شسته و سپس از مرطوب‌کننده استفاده کنید. همچنین اگر از ژل‌های ضدعفونی‌کننده بر پایه الکل استفاده می‌کنید باید کمی پس از استفاده از ضدعفونی‌کنند، اقدام به مرطوب کردن دست‌هایتان کنید چرا که استفاده همزمان این ژل‌ها و مرطوب کننده اثر ضدعفونی‌کننده آن را خنثی می‌کند.

علاوه بر استفاده مکرر از مرطوب کننده‌ها در طول روز، توصیه می‌شود افراد پس از استفاده از مرطوب‌کننده در شب و پیش از خواب دستکش نخی دست کرده و تا صبح آن‌ها را از دست‌های خود درنیاورند. هنگام شستن ظرف‌ها، استفاده از مواد تمیز کننده یا شامپو کردن موهای کودک نیز استفاده از دستکش‌های لاتکس و پلاستیکی توصیه می‌شود.

برخی از مشکلات پوستی دلایل ایمنی دارند و از همین رو متخصصان برای مقابله با آن‌ها سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی از جمله متوترکسات و سیکلوسپورین را تجویز می‌کنند.

بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، برخی افراد نسبت به مصرف این داروها نگرانی داشته و نمی‌دانند با شیوع کرونا مصرف آن‌ها درست است یا خیر. متخصصان اما می‌گویند هنوز هیچ ارتباطی میان استفاده از این نوع کرم‌ها و افزایش احتمال ابتلا به کووید-۱۹ در افراد یافت نشده و از این رو بهتر است استفاده از آن‌ها طبق تجویز پزشک و دوزهای توصیه شده ادامه یابد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.