کسانی که موسیقی کودک می سازند باید با کودک و علایق او آشنا باشند

کسانی که موسیقی کودک می سازند باید با کودک و علایق او آشنا باشند

شبکه ایران / نداسیجانی:  ناصر نظر، آهنگساز، کارشناس موسیقی کودک و سرپرست گروه موسیقی پارس قرار است از امشب(۱۷ تا ۲۱مهرماه) به مناسبت روز جهانی کودک اپرای «مانا و مانی» حسین دهلوی را پس از ۳۰ سال به صحنه ببرد.
ناصرنظر در گفتگو با شبکه ایران درباره روز جهانی کودک گفت:خوشبختانه حدود ۱۲-۱۰ سال است روز جهانی کودک با همت دوستانی که در زمینه موسیقی کودک و هنر در ارتباط هستند در ایران پا گرفته است.
وی افزود:هرساله به این مناسبت  اجراهایی برای کودکان برگزارمی شود که امیدوارم تداوم داشته باشد تا با  شود از بچه ها و از هنرها و کارهایشان تجلیل شود.

این آهنگساز ادامه داد: در جشنواره های موسیقی که کودکان هم شرکت دارند خصوصا جشنواره موسیقی، بهتر است که در یک چنین ایامی که همزمان با گشایش مدارس است برگزار شود تا کودکان بتوانند در این هفته پیغام ها و کارهایشان را به گوش جهانیان برسانند.
سرپرست گروه موسیقی پارس در مورد موسیقی کودک اظهار داشت: موسیقی کودک مهجور واقع شده و به آن پرداخته نمی شود حتی یک برنامه ریزی خاصی هم در این زمینه صورت نگرفته تا حداقل مراکز خصوصی بتوانند با آموزش دادن به بچه ها، موسیقی را دریک سطح قابل قبولی نگه دارند.
نظر درباره موسیقی های برنامه های کودک که از رادیو و تلویزیون پخش می شود گفت: متاسفانه به علت گرفتاری زیاد نتوانسته ام خیلی به تماشای این برنامه ها بنشینم البته نباید اینگونه باشد قاعدتا باید همه برنامه ها را ببینم ولی تا آنجایی که بخاطر دارم در دورانی که برای برنامه های کودک موسیقی می ساختم آن زمان هم مسئولین چندان خود را درگیر بهتر و با کیفیت تر شدن این نوع موسیقی نمی کردند.

وی افزود: موسیقی کودک باید بامحتوا باشد و تنها نباید ساختن موسیقی برای زرق و برق دادن در کنار کارهای دیگر باشد.
این آهنگساز تصریح کرد: کسانی که موسیقی کودک می سازند باید به مسئله کودک، علایق و سلایق آن توجه داشته باشند. موسیقی ای که برای کودک ۴-۵ ساله ساخته می شود باید جذاب و آموزنده باشد.
نظر درباره ترانه هایی که برای کودکان سروده می شود گفت: خوشبختانه در مورد شعر کودک، فنی هستیم و شاعران خوبی داریم و بهتر است از کسانی که حرفه آنها ترانه سرایی برای کودکان است استفاده شود و از آنها خواست که برای بچه ها بنویسند چون شاعرانی که برای همه موسیقی می نویسند دیگر به سلایق بچه ها توجه نمی کنند.
وی درباره آشنا شدن بچه ها با ساز و موسیقی گفت: برای آشنایی بچه ها با موسیقی و ساز یکی از بهترین راهها وسایل ارتباط جمعی است که متاسفانه از آنها درست استفاده نمی شود.
وی افزود: تقاضایم از مسئولین این است که موسیقی که یک هنر بسیار اثرگذاراست و هر پیام و پیغام اجتماعی و علمی را می توان با موسیقی به بچه ها آموزش داد در دروس دبستان قرار گیرد تا در ذهنشان گنجانده شود.
سرپرست گروه موسیقی پارس اظهار داشت: به نظر من معرفی کردن ساز به بچه ها دلپذیر ترخواهد بود. داشتن ساز برای بچه یک همدم است که او را با یک دنیای بزرگی آشنا می کند و کمک کند ذهنش باز شود.
نظر گفت: باید سازهای اصیل ایرانیمان را که مهجور کمنده است و مراث فرهنگی ما می باشد از طرق رسانه ها به بچه ها معرفی شود.
پایان مطلب/


شبکه ایران
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.