کسری بودجه ۱۹۰۰ میلیاردی بیمارستان‌ها در سال ۹۱ / مدیریت بیمارستان‌ها مشکل شده است

۲۲م آذر ،
ممتاز نیوز : مشاور و معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به گردش مالی بیمارستان‌ها تحت تاثیر گرانی‌های اخیر و تغییرات نرخ ارز، گفت: بیمارستان‌های کشور با مشکل مواجه می باشند.

دکتر محمودرضا محقق در گفت‌وگو با (ایسنا)، ادامه داد: مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها انتظار دارند درمان‌های با کیفیت و با قیمت مناسب دریافت کنند. این درحالیست که هزینه اقلام پزشکی و داروهای مصرفی به شدت افزایش یافته و نقدینگی بیمارستان‌ها نیز به شدت محدود است.

تعرفه‌های موجود پاسخگو نیست؛ مدیریت بیمارستان‌ها بسیار مشکل شده است

وی در این باره ادامه داد: علاوه بر آن مباحث جاری و هتلینگ بیمارستان‌ها نیز باید مدیریت شود؛ این کار اکنون بسیار مشکل شده؛ چرا که تعرفه‌های موجود مصوب دولت پاسخگوی جبران افزایش هزینه‌ها نیست و بیمارستان‌های دولتی با مشکلات عمده‌ای روبرو می باشند.

با تعرفه‌های کنونی، ارایه خدمت در بیمارستان‌های دولتی ضررده است

دکتر محقق از پیش بینی حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان کسری منابع در حوزه بیمارستانی در سال جاری خبر داد و افزود: با وجود تمام این مشکلات، بنابر دستور موکد شخص وزیر و معاون درمان وزارتخانه، دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نه تنها نباید خدمات‌شان را کاهش دهند بلکه موظفند خلاء بخش خصوصی را نیز پر کنند. در مجموع هر چند معتقدیم با تعرفه کنونی، خدمت‌دهی در بیمارستان‌های دولتی از نظر اقتصادی ضررده است، اما با توجه به ماهیت ذاتی بیمارستان‌ها که فلسفه وجودی‌شان خدمت رسانی به بیماران است، دستور داده شده که به هیچ وجه خدمات خود را کاهش ندهند. امیدواریم در مدت زمان باقی مانده تا پایان سال با کمک دولت و مجلس از اعتبارات دولتی برای پوشش این اختلاف هزینه‌ها استفاده کنیم.

تعرفه‌های تشخیصی – درمانی به هیچ وجه افزایش نیافته است

وی در پاسخ به سوال ایسنا دربارهٔ اخذ هزینه‌های اضافی از بیماران برای جبران کمبودهای مالی و اعتباری از سوی بیمارستان‌ها، گفت: این مبحث اتفاق تازهی نیست. پیش از این هم ستونی در صورت حساب بیمارستان‌ها به عنوان اقلامی که پوشش بیمه‌ای ندارند اما بیمارستان‌ها ملزم به استفاده از آن می باشند، لحاظ می‌شد. به عنوان مثال مبلغی که بیمه بابت سوزن مورد استفاده در بی‌حسی نخاعی (اسپاینال) پرداخت می‌کند حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است؛ این درحالیست که برندهای مختلف آن از قیمت‌های متفاوت برخوردار است و گران‌ترین آن هزینه‌ای حدود ۵ هزار و ۴۰۰ تومان را شامل می‌شود که این مابه التفاوت پرداخت بیمه‌ای، در ستون غیربیمه‌ای‌ها از بیمار اخذ می‌شود. اما همچنان تاکید می‌کنم که تعرفه‌های تشخیصی – درمانی به هیچ وجه افزایش نیافته است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.