کسی به فکر مطبوعات نیست

جام جم آنلاین: مدیرمسئول روزنامه جام‌ جم با اشاره به مشکل نبود و کمبود کاغذ برای مطبوعات گفت: کسی به فکر مطبوعات نیست و وزارت ارشاد و دستگاه‌های ذیربط اعلام کردند که حمایت خواهیم کرد اما متأسفانه مسئولان برنامه‌ای برای حل این مشکل ندارند.

بیژن مقدم در گفت‌وگو با فارس گفت: بیشترین مشکلاتی که ما در زمینه کاغذ مطبوعات داریم بخشی از آن مربوط به شرایط اقتصادی امروز است و بخش دیگر آن مربوط به دستگاه‌های داخل کشور است که باعث می‌شود وضعیت کاغذ یک وضعیت نا به هنجاری باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت کاغذ را می توان از دو بعد وجود کاغذ و از حیث گرانی کاغذ بررسی کرد ادامه داد: گرانی کاغذ فشار خیلی زیادی را به مطبوعات آورده و هم فشار زیادی روی ناشرین کتاب‌ها وارد کرده که باعث می‌شود افزایش قیمت به وجود آید. سیاست مقام معظم رهبری تشویق به مطالعه بیشتر است، اما افزایش قیمت‌ها مانع این مطالعه می‌شود.

مدیرمسئول روزنامه جام‌جم افزود: تا همین لحظه هیچ کار جدی برای اداره و مدیریت قیمت کاغذ صورت نگرفته است. همچنین کارهایی در کمتر از یکسال گذشته انجام شده که به افزایش قیمت کاغذ منجر شده است.

مقدم اضافه کرد: کاغذ قبلاً جزء ۲۲ قلم کالایی بود که تعرفه گمرکی نداشت، اما در سال گذشته طی یک بخشنامه‌، متأسفانه ۶ درصد برای واردات کاغذ تعرفه تعیین کردند و جالب اینجاست که در مهرماه سال ۹۰ این بخشنامه ابلاغ شد و عطف شد به اول فروردین ماه سال ۹۰، یعنی گفتند از اول سال ۹۰ هر کسی که کاغذ وارد کرده است. باید این ۶درصد را بپردازد که این خلاف قانون است.

وی با بیان اینکه اگر امروز مصوبه‌ای را تصویب کرده‌اید از همین امروز باید انجام شود، تصریح کرد: به همین دلیل وارد کنندگان کاغذ را جریمه سنگینی کردند. با اجرای این مصوبه به عنوان مثال فرد کاغذ را به کشور وارد کرده و با یک قیمتی فروخته است و بدون در نظر گرفتن آن تعرفه به وارد کننده کاغذ گفته‌اند که ۸۰۰ میلیون تومان باید پرداخت کند و اگر نتواند پرداخت کند سایر کالاهایش در گمرک توفیق می‌شود.

مدیرمسئول روزنامه جام‌جم ادامه داد: این کار باعث شد کاغذ گران شود، علاوه بر این باعث شد که آنها به دولت اطمینان نکنند و سودی که قبلاً در نظر می‌گرفتند معقول بود، اما آمدند و به یکباره این سود را افزایش دادند.

مقدم تصریح کرد: واردات کاغذ به عنوان یک کالای اساسی است، اما متأسفانه در تخصیص ارز به واردکنندگان کاغذ کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد که باعث می‌شود واردکننده کاغذ با ارز آزاد کاغذ وارد کند.

وی در ادامه افزود: در داخل کشور ظرفیت تولید نداریم، تنها کارخانه چوب مازندران است که کاغذ ایرانی تولید می‌کند و به هیچ وجه ظرفیت تولیدش برای روزنامه‌های داخلی حتی یک روزنامه هم کفایت نمی‌کند.

مدیرمسئول روزنامه جام‌جم اظهارداشت: جدیداً گرفتن استاندارد کاغذ را برای واردات کاغذ اجباری کرده‌اند، اما زمانش طولانی است، یعنی خود تاجران کاغذ می‌گویند که ۱۵ روز طول می‌کشد که استاندارد کاغذ را بگیریم.

مقدم اضافه کرد: در این زمینه رئیس استاندارد قول داده که این زمان را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه گرفتن استاندارد کاغذ در مدت زمان طولانی یکی از فرایندهایی شده که در ورود کاغذ مشکلاتی ایجاد کرده است، گفت: همچنین از نظر حمایتی هم هیچ ‌نوع حمایتی در این حوزه انجام نشده و هیچ برنامه‌ای ارائه نشده است. حتی وزیر ارشاد در این باره صبحت کرده است اما تاکنون هیچ اتفاقی در این حوزه صورت نگرفته است.

مدیرمسئول روزنامه جام‌جم با اشاره به اینکه راه‌هایی برای کمک به مطبوعات است، گفت: مطبوعات وقتی کاغذشان گران می‌شود آثاری به همراه دارند. ممکن است مدیر روزنامه‌ای نتواند تحمل کند و به سمت تعطیلی برود که این کار ضد فرهنگ است و همچنین ممکن است، مدیر روزنامه‌ای هم که نمی‌تواند کاغذ بخرد مجبور شود تیراژ روزنامه‌اش را کاهش دهد که این هم کار ضدفرهنگی است.

مقدم تصریح کرد: شرایطی که الان در کشور به لحاظ اقتصادی و سیاسی داریم، حضور مطبوعات یک حضور لازم است که همه این را قبول دارند. دولت همانطور که برای سایر بخش‌ها کار کرده و وقت گذاشته است در این بخش هم باید تلاش کند و وقت بگذارد.

وی اضافه کرد: دولت باید به وزارت ارشاد اختیار بدهد و کمک کند، حتی می‌تواند با ارائه وام‌های بانکی روزنامه‌ها را کمک کند که از این مرحله بحرانی عبور کنند.

مدیرمسئول روزنامه جام‌جم افزود: افزایش قیمت روزنامه هم مرتباً امکان‌پذیر نیست، زیرا مشتری کم می‌شود و مردم در این حوزه حاضر نیستند که هزینه کنند.

مقدم بیان کرد: روزنامه کارش با افکار عمومی است و ما هم شرایط سختی را در کشور داریم و این روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون هستند که باید با مردم ارتباط برقرار کنند و به آنها امید و آگاهی بدهند.

وی اضافه کرد: اگر روزنامه‌ نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر تیراژ یک روزنامه کم شود دایره مخاطبانش کمتر و پیام‌های آن کم می‌شود که این‌ها ضد اهداف کلان نظام است. بنابراین کسی نباید راضی شود که این اتفاق برای نشریات بیفتد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.