کسی از این برندها خبر دارد؟

گردآوری شده توسط گروه موفقیت ممتاز نیوز

مجله اینترنتی ممتاز

  برترین ها: حدود ده سال پیش، سونی اریکسون یکی از پرفروش ترین برندهای گوشی تلفن همراه در دنیا بود. همین طور باید به Cingular اشاره کرد که یکی از معروف ترین اپراتورهای وایرلس شناخته می شد. به احتمال بسیار نام Compaq را بسیار روی وسایل کامپیوتری دیده اید. اما چند سالی هست هیچ خبری از این برندهای مشهور و پرفروش نیست.

حقیقت این است که پیرو بحران اقتصادی جهانی، مدیریت ضعیف و سیاست های اشتباه، این برندها از بین رفته اند و احتمالا نام آنها برای نسل بعدی ما کاملا نا آشنا است.

برخی از این برندها، علاوه بر تحت فشار بودن صنعت کارشان، مدیریت بدی نیز داشته اند که منجر به از بین رفتن آنها شده است. از جمله می توان به سونی اریکسون و Saab اشاره کرد. Saab که زمانی یکی از موفق ترین خودروسازان در ایالت متحده آمریکا به شمار می رفت پس از دهه ۲۰۰۰ میلادی به کلی از بین رفت و از خاطره ها محو شد.

برندهای دیگری همچون Compaq کاملا از بین نرفته بودند اما با مدیریت ضعیف کاملا نابود شدند. به طور مثال، Compaq که در سال ۲۰۰۰ میلادی حدود ۲۰ درصد بازار کامپیوترهاش شخصی آمریکا را به خود اختصاص داده بود، پس از خریداری توسط شرکت HP و مدیریت ضعیف آنها، به طور کامل از صحنه رقابت حذف شد.

بقیه برندها نیز به سبب سهم فروش پایین از بین نرفته اند، بلکه در نتیجه یک اتفاق واحد ارزش خود را از دست دادند. به طور مثال، Lehman Brothers، Wachovia و Washington Mutual دچار ورشکستگی شدند. این بانک ها از موسسات مالی بسیار موفق به ورشکسته های قرن اخیر تبدیل شدند.

در ادامه برندهای مشهور و بزرگی را معرفی می کنیم که دیگر اثری از آنها باقی نمانده است.

Compaq

کسی از این برندها خبر دارد؟

کامپک، حدود ۲۰ درصد بازار کامپیوترهای شخصی را در آمریکا در دست خود داشت. در سال ۲۰۰۱ میلادی، Compaq به عنوان یکی از برترین برندهای دنیا انتخاب و معرفی شده بود. در سپتامبر همان سال، شرکت رقیب یعنی HP اعلام کرد قصد خرید کامپک با قیمت ۲۵ میلیارد دلار را دارد و این کار را انجام داد. فروش این کمپانیِ ترکیبی کاهش پیدا کرد و همه تلاش آنها رقابت با کمپانی آی‌بی‌ام بود. اما در آخر، به سبب بحران اقتصادی جهان، کاهش تقاضای کامپیوتر و مدیریت ضعیف، فروش هر دو شرکت کاهش پیدا کرد.


Washington Mutual

کسی از این برندها خبر دارد؟

واشنگتن میوچال، بزرگ ترین موسسه مالی و اعتباری ایالت متحده آمریکا بود. این موسسه در ۲۵ سپتامبر سال ۱۸۸۹ میلادی تاسیس شد و اولین وام خود را در سال ۱۸۹۰ میلای پرداخت کرد. این موسسه تحت مدیریت کری کیلینگر بسیار موفق ظاهر شد و به مدت دو دهه یکی از مشهورترین موسسه های مالی و اعتباری آمریکا بود. این موسسه همیشه دیگر بانک ها را به سبب نخبه گرایی و صرفه جویی مورد تمسخر قرار می داد.  اما مصادف با بحران اقتصادی آمریکا، WaMu از میان همه بانک ها بیشترین ضرر را متحمل و سرانجام توسط موسسه JPM خریداری شد – موسسه ای که زمانی او را مسخره می کرد.


Sony Ericsson

کسی از این برندها خبر دارد؟

سونی اریکسون نتیجه همکاری شرکت ژاپنی سونی و اریکسون سوئدی بود و در سال ۲۰۰۱ میلادی تاسیس شده بود.  گوشی های موبایل این کمپانی بسیار سریع در میان کاربران محبوبیت پیدا کردند و  سونی اریکسون به یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین برندهای موبایل تبدیل شد. به طوری که درهمان سال به عنوان سی و ششمین کمپانی موفق دنیا معرفی شد. از پرفروش ترین محصولات آنها باید به T68i، اولین تلفن رنگی دنیا و K750i با دوربین و قابلیت پخش موسیقی و ظرفیت حافظه بالا اشاره کرد. اما بعدها، با ورود اپل به عرصه تلفن های همراه، محبوبیت سونی اریکسون کم شد و سرانجام در اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی به طور کامل سونی و اریکسون از هم جدا شدند.


Saab

کسی از این برندها خبر دارد؟

شرکت اروپایی Saab، یکی از مشهورترین خودروسازان آمریکا بود. این برند حدود ۹۰۰ سری اتومبیل موفق داشت که در دهه ها ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی میان شهروندان آمریکایی محبوبیت بسیاری داشتند. اما این برند در دهه ۲۰۰۰ دچار شکست شد. در سال ۲۰۰۰ میلادی، جنرال موتورز که نیمی از سهام شرکت را داشت، نیم دیگر را نیز خریداری کرد اما خودش نیز در سال ۲۰۰۹ میلادی ورشکست شد و Saab را نیز در سال ۲۰۱۰ میلادی فروخت. در سال ۲۰۰۸، Saab حدود ۲۱۳۶۸ دستگاه اتومبیل فروخته است. در سال بعد، فروش آنها به ۸۶۰۰ دستگاه رسید که واقعا بسیار کم بود.


Wachovia

کسی از این برندها خبر دارد؟

در سال ۲۰۰۶ میلادی، بانک Wachovia به عنوان یکی از ارزشمندترین برندهای دنیا انتخاب شد. در سال ۲۰۰۸ میلادی جایگاه آنها به رتبه شصت و هفتمین برند مشهور دنیا رسید. اما در همان زمان این بانک چهارمین بانک بزرگ آمریکا بود. در سال ۲۰۰۹ میلادی، کمپانی Wells Fargo & Co. این بانک خصوصی را با قیمت ۱۵٫۱ میلیارد دلار خریداری کرد.


مجله اینترنتی ممتاز | پورتال خبری و سبک زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.