کسی که خودکشی می کند ترحیم نمی خواهد

شورای فرهنگ عمومی شهرستان انار استان کرمان با حضور حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، امام جمعه و مجید اعتمادی، فرماندار این شهرستان، برگزاری مراسم ترحیم را برای کسانی که خودکشی می‌کنند، ممنوع اعلام کرد.

ایلنا: در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهر انار (استان کرمان) اعلام شد: «برای بازدارندگی گناه بزرگ خودکشی، لازم است هماهنگی لازم در مساجد به عمل آید و برگزاری مراسم این چنینی را در دیگر مساجد هم ممنوع کنیم.»

در جلسه شورای فرهنگ عمومی انار، موضوع ممنوعیت برگزاری مراسم ترحیم برای کسانی که خودکشی کرده‌اند، مطرح و با نظر موافق تمامی اعضا و میهمانان به تصویب رسید.

هفته گذشته یک نوجوان ۱۶ ساله در انار خودکشی کرد که به خانواده وی اجازه دفن و برگزاری مراسم ترحیم وی در امامزاده محمدصالح (ع) این شهرستان داده نشد.

یکی از بستگان این نوجوان ۱۶ ساله می‌گوید: «بعد از خودکشی مهرداد، برای دفن وی در امامزاده به امام جمعه انار مراجعه کردیم که ایشان مخالفت کردند.»

وی افزود: «حتی به ما اجازه نداند که در امامزاده مراسم ترحیم برگزار کنیم. این تصمیم در حالی گرفته شده که قبلا افرادی دیگری که سال‌ها پیش خودکشی کرده بودند در امام زاده دفن شده‌اند و برایشان مراسم ترحیم هم در امام‌زاده گرفته شده است. اما نمی‌دانیم چرا به ما اجازه ندادند.»

شورای فرهنگ عمومی شهرستان انار در حالی برگزاری مراسم ترحیم را برای افرادی که خودکشی می‌کنند، ممنوع کرده که مراجع تقلید نظر دیگری دارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در این باره می‌گوید: «خودکشى به یقین از گناهان کبیره است و مالکیت انسان نسبت به نفس خویش، نمى‌تواند دلیلی بر خودکشى شود.‌‌ همان گونه که مالکیت انسان نسبت به اموالش، نمى‌تواند مجوز آتش زدن آن گردد. البته باید تمام مراسم را براى این گونه افراد مانند مسلمان عادی انجام داد، و براى نجات آن‌ها دعا کرد، شاید مشمول عفو الهى واقع شوند.»

آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز می‌گوید: «خودکشی از گناهان کبیره است؛ اما شرکت در مراسم تشییع و ترحیم کسی که خودکشی کرده، مانعی ندارد.»


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. hanane:

    man razi nistam bad az margam marasemi vasam begiran
    jahanam in donya bud…jahanam tar az in donya ham mage vojud dare?
    are man khod koshi mikonam,,,,

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.