کسی که عاشق امام زمان(عج) است برای مقام دست و پا نمی‌زند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی بعد از ظهر پنج‌شنبه در ادامه تفسیر سوره احزاب که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد به چهارمین آیه از این سوره اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه به سه نمونه از خرافات اصل جاهلیت اشاره کرده و همه آنها را نفی کرده است.

وی ادامه داد: خرافه اول این است که آنها معتقد بودند برخی افراد دو قلب دارند و با هر دو قلب مسائل زیادی را درک می‌کنند.

این مرجع تقلید گفت: منافقان برای خودشان ادعاهایی داشتند و می‌گفتند پیغمبر اسلام دو قلب دارد که یکی متوجه اصحاب و یکی دیگر متوجه منافقان و بلاشک در دو مسیر متضاد را حرکت می‌کند، از این رو آیه شریفه نازل شده و خداوند فرمود برای هیچ کس دو قلب قرار نداده است.

به گفته آیت‌الله مکارم شیرازی آیات متعددی از قرآن استفاده می‌شود که انسان به وسیله قلب، مسائل را می‌فهمد در حالی که دانشمندان می‌گویند آنچه انسان می‌فهمد از مغز است.

قرآن ادراکات را به قلب نسبت می‌دهد

وی افزود: قرآن می‌فرماید آدم‌های منحرف قلب‌هایی دارند که با آن نمی‌فهمند. اینها چشم دارند اما مثل نابینا هستند و حقایق را نمی‌بینند. گوش دارند اما کر هستند و پیام‌های الهی را نمی‌شنوند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد نظر مفسران قرآن پیرامون قلب گفت: برخی مفسران معتقدند که منظور قرآن همین قلبی است که در سینه انسان وجود دارد اما برخی‌ها می‌گفتند انسان هنگامی چیزی را درک می‌کند اولین پدیده و آثارش در قلبش ظاهر می‌شود، بنابراین قلب مظهر آشکارشدن پدیده‌هایی است که در مغز وجود دارد.

به اعتقاد این مرجع تقلید اخیرا مطلبی در مورد پیوند قلب کشف شده که خیلی مهم است، یعنی افرادی که قلب تازه دریافت می‌کنند شخصیت و افکار آنها عوض می‌شود. معلوم می‌شود این قلب فقط برای پمپاژ خون نیست بلکه حافظه قوی است و بسیاری از اداراکات در قلب ظاهر می‌شود.

فصل تازه‌ای از نقش قلب در قرآن گشوده شده

وی با اشاره به انتشار کتاب رمز و راز قلب که در قالب مصاحبه با افراد پیوندی منتشر شده است اظهار داشت: در این کتاب با افرادی که قلب پیوندی دارند مصاحبه کردند و در این مصاحبه‌ها معلوم شد که بعد از پیوند قلب جدید حالات و افکار آنها عوض می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با ذکر نمونه‌هایی تاکید کرد: از جمله اینکه دختری به قتل رسید و قلبش را به قلب فرد دیگری پیوند زدند و این فرد وقتی می‌خوابید خواب می‌دید که فردی در حال حمله به وی است و نشانه‌هایی که در خواب می‌دید را به پلیس داد و قاتل آن دختر را دستگیر کردند. از اینجاست که فصل تازه‌ای در مورد نقش قلب در قرآن مجید برای ما پیدا می‌شود.

وی ادامه داد: انسان موجود عجیبی است و هر کدام از اعضای بدنش از دیگری مهمتر و عجیب‌تر است و همه اینها نشانه‌های عظمت پروردگار است.

وی گفت: امیدوارم اگر در کشور ما عمل پیوند قلب انجام می‌شود، با افرادی که این عمل بر روی آنها انجام شده مصاحبه کنند و ببینند احساسات این فرد چقدر تغییر کرده است. اینها مسائلی است که در پرتو مسائل جدید ممکن است آشکارتر شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی بر لزوم خالصانه بودن عشق به خداوند تاکید کرد و گفت: عشق و علاقه و محبت خودمان را یکی کنیم و با خدا و اولیاء الله باشیم.

این مرجع تقلید تاکید کرد: قلب ما تبدیل به بت شده و باید قلب از بت‌هایی به نام مقام، ثروت، شهوت و… خالی شود. آن وقت انسان حالت روشنی پیدا می‌کند و خیلی چیزها را که دیگران نمی‌فمند این فرد می‌فهمد و حق را از باطل می‌شناسد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تشریح مصادیقی از عشق وافر میثم تمار به امام علی(ع) که سرانجام بر اثر همین عشق و علاقه به دار آویخته شده اظهار کرد: امیدوارم ماه رمضان این مجال را به همه ما بدهد که بتوانیم دل را از غیر خدا بشوئیم.

برای رسیدن به مقام دست و پا نزنید

وی با اشاره به زوایای تفسیر مفسران از اشاره قرآن به قلب اظهار داشت: موضوعی که مفسران معروف به آن توجه کردند این است که خداوند می‌خواهد در اینجا بفرماید که انسان یک قلب دارد و عشق یک نفر باید در این قلب باشد. یعنی یا عشق خدا و یا عشق به شیطان؛ یا عشق به علی ابن ابیطالب و یا عشق به یزید بن معاویه.

این مرجع تقلید تاکید کرد: کسی که این همه برای مقام دست و پا می‌زند نمی‌تواند عشق به امام زمان(عج) داشته باشد. اگر عشق به امام زمان(عج) داری پس چرا ثروت، تو را چنان مشغول به خود کرده که وقتی از گرانی می‌شنوی همه اجناس را در انبار مخفی می‌کنی تا گران‌تر بفروشی. کسی که راست می‌گوید و عاشق خدا و اولیاء الله و امام زمان(عج) و امام حسین(ع) است نباید عشق‌های دیگری در قلب او باشد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.