کشتی های جنگی روسیه در راه سوریه؛ آیا سناریوی لیبی در سوریه در حال تکرار است؟

سه شنبه ۲۰ تیر – ۰۶:۲۵:۴۶ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

گزارش خبری تحلیلی آریا؛

بزرگنمایی:  

برخی از شبکه های خبری از حرکت کشتی های جنگی روسیه به سمت بندر طرطوس در سوریه خبر می دهند.
 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه های خبری العالم و المنار، چند فروند کشتی جنگی روسیه در حال حرکت سمت بندر طرطوس سوریه هستند.
این گزارش در حالی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیروز در اجلاس سراسری سفیران و دیپلمات های ارشد روسیه در خارج از کشور گفت:  اجازه تکرار سناریوی لیبی را در سوریه  نمی دهیم.
 رئیس جمهور روسیه  با رد تکرار سناریوی لیبی در سوریه گفت : باید طرف های سوری را به حل مسالمت آمیز و گفتگوهای سیاسی وادار کرد .
ولادیمیر پوتین در  اجلاس سراسری سفیران و دیپلمات های ارشد روسیه در خارج از کشور با تشریح سیاست خارجی این کشور از سیاست های مداخله جویانه غرب در کشورها  انتقاد کرد و افزود : اجرای گفتگوهای سیاسی در سوریه کاری دشوار و ظریف است اما فقط این کار می تواند به حل مسئله سوریه و گسترش ثبات در منطقه کمک کند .
در همین حال “ویاچسلاو دزیرکالن” معاون رئیس آژانس همکاری نظامی و فنی روسیه با اعلام اینکه مسکو به فروش تسلیحاتی که پیشتر با سوریه توافق کرده است ادامه خواهد داد، گفت که تا زمان آرام شدن شرایط سوریه ، مسکو قرارداد تسلیحاتی جدیدی با سوریه امضا نخواهد کرد.
این مقام ارشد روسی هم چنین اظهار داشت که مسکو تاکنون قطعات یدکی مورد نیاز ارتش سوریه را تامین کرده و همچنین در زمینه تعمیر تسلیحات و تدارکاتی که پیشتر به این کشور ارائه کرده،‌ اقدام کرده است. با این حال ،دزیرکالن تاکید کرد که روسیه بالگرد و یا هواپیمای جنگنده جدیدی به سوریه نمی فروشد.
 روسیه به بیش از ۵۵ کشور جهان تسلیحات صادر می‌کند و بعد از آمریکا دومین صادر کننده بزرگ تسلیحات نظامی است.
به نظر می رسد اظهارات اخیر پوتین و این مقام تسلیحاتی روسی بیشتر در راستای اطمینان بخشیدن به دولت دمشق در زمینه ادامه همراهی مسکو با سوریه برای مقابله با فشار روزافزون غرب و متحدین عرب آن برای سرنگونی دولت بشار اسد بیان شده باشد  و حرکت کشتی های جنگی روسیه به سوریه در همین راستا است.
به نظر می رسد علیرغم انتقادات آمریکا ومتحدین غربی و عربی اش از موضع حمایت آمیز روسیه در قبال سوریه ، مسکو کماکان بر پشتیبانی از دولت دمشق و حل وفصل مسالمت آمیز بحران سوریه و ادامه همکاری با دولت این کشور وپایبندی خود به توافقاتش با آن تاکید می ورزد.
روسیه بارها تعهد خویش بر ادامه روابط با دولت سوریه را اعلام کرده و با توجه به ادامه بحران در سوریه خواهان نقش آفرینی سازمان ملل برای حل این بحران می باشد. این در حالی است که “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه نیز اخیرا اعلام کرد که مسکو همچنان به طرح صلح ارائه شده از سوی “کوفی عنان” نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه متعهد است.در واقع نگرانی روسیه بیشتر از این مساله است که اعضای مهم ناتو با موفق ارزیابی کردن عملیات نظامی خود در لیبی در پی اجرای الگوی عملیاتی مشابهی علیه سوریه باشند.
شواهد حاکی از آن است که کشور های غربی بیشتر بدنبال اجرای سناریویی مشابه لیبی در سوریه و ایجاد منطقه ای مانند بنغازی در سوریه هستند. با این همه موانع زیادی در این مسیر وجود دارد که از جمله آنها اقتدار دولت سوریه و برخورد آن با مخالفین مسلح ، عدم وجود هماهنگی بین مخالفین و در اختیار نداشتن منطقه ایی در داخل سوریه توسط مخالفین است.
این در حالی است که با توجه به تلاشهای غربی ها و متحدین عرب آنها برای تشدید فشارها علیه سوریه و فراهم آوردن زمینه برای دخالت نظامی در سوریه، روسیه بار دیگر بر مخالفت خود با چنین تلاشهای خصمانه ای تاکید کرده است. روسیه بخوبی از این مساله آگاهی دارد که در صورت سرنگونی دولت دمشق با مداخله نظامی غربی ها ، دیگر قادر به ادامه روابط قبلی با سوریه نبوده و علاوه بر زیان های اقتصادی، از منظر نظامی نیز دچار خسارات عظیمی با از دست دادن بازار تسلیحاتی سوریه و پایان حضور دریایی آن نیز در بندر طرطوس خواهد شد.
به همین جهت روسیه به همراه چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت بارها پشتیبانی خود از راه کار مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه اعلام کرده اند، مقامات روسیه بارها تاکید کرده اند هرگونه توافق در سطح ملی برای حل بحران سوریه، نیازمند خلع سلاح گروه های غیرقانونی و پایان عملیات نظامی این گروه هاوخاتمه دادن کمک های تسلیحاتی خارجی به آنهاو هم چنین ادامه روند اصلاحات از سوی دولت سوریه است، موضوعی که با مخالفت دشمنان سوریه بویژه آمریکا و شرکای اروپایی و متحدین عرب آن مواجه شده است. به نظر می رسد که علیرغم فشارهای غرب، روسیه مصمم است که به حمایت همه جانبه خود از دولت سوریه ادامه دهد.
 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۰۱۸۲۵۴۶۸۰۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.