کشف استاندارد بین المللی سلامت قلب وافزایش طول عمر

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : بیماری‌های قلبی و عروقی گوی رقابت را در مرگ و میر از دیگر عوامل ربوده و امروزه در جایگاه اول قرار گرفته است. کاهش سن سکته‌ و بیماریهای قلبی زنگ خطری است که به صدا درآمده است، درحالی که پیش از این میانگین سنی بیماری‌های قلبی بین ۶۰ تا ۸۰ سال قرار داشت، اما امروز این میانگین به بین ۴۰ تا ۶۰ سال رسیده است. هفته قبل مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد بر اساس اطلاعات به دست آمده ۵۸ درصد از فوت‌های ثبت شده در سال ۹۱ به سبب بیمارهای قلبی و عروقی بوده است.وی اظهارکرد سرطان و تومورها، حوادث غیر عمد، بیماری‌های دستگاه تنفسی و بیماری‌های عصبی در رتبه‌های بعدی علل فوت سال ۹۱ در کشور می باشند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ بالا رفتن مرگ و میر ناشی از ناراحتی‌های قلبی و عروقی در جامعه نشان از کاهش شاخصه‌های سلامت جامعه و همچنین پایین بودن امید به زندگی در آن جامعه دارد. بررسی‌های متخصصان نشان داده است که دیابت و چربی خون، کلسترول و فشار خون و استرس‌ها، چاقی و اعتیاد، سیگار و هیجانات زندگی عوامل تهدید کننده‌ای می باشند که سبب ناراحتی‌های قلبی و عروقی می‌شود.

افزایش عوامل تهدید‌کننده قلب و عروق سبب شده است گروهی از متخصصان، شاخص استاندارد بین‌المللی برای سلامت قلب و عروق تدوین کنند. بر اساس این شاخصه‌ها در صورت کنترل عوامل خطر می‌توان از بروز بیماریهای قلبی و عروقی تا سن ۸۰ سالگی پیشگیری کرد.

در جدول این شاخص اثبات شده است که عامل بیماری قلبی و عروقی قبل از سن ۸۰سالگی، خود انسان است و با بی‌توجهی و سهل‌انگاری سبب مرگ و میر ناشی از آن می‌شود، اما پس از ۸۰سالگی بروز بیماریهای قلبی و عروقی طبیعی است.

دکتر محمد سلطان محمدی، فوق تخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که به شاخص سلامت و استاندارد بین‌المللی در پیشگیری از بروز بیماریهای قلب و عروق دست یافته است با بیان این‌که این شاخص فاکتورهایی از جمله دیابت، قند خون، چربی خون و… را که علل مرگ و میر می باشند را مدیریت و رهبری می‌کند، گفت: در سنین پایین‌تر از ۸۰سال بیماری‌های قلبی، پاتولوژیک (طبیعی) نیست و ریز فاکتورهای انسانی که شامل خطا یا ناپرهیزی یا گناه انسان در بروز بیماریهایی نظیر چربی خون، قند خون، دیابت در مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلب و عروق قبل از ۸۰ سالگی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

وی افزود: در واقع این شاخص می‌خواهد بگوید آیا انسان در بیماری‌ها مقصر است یا طبیعت و خرافاتی مثل قضا و قدر(destiny) سبب مرگ می‌شود؟ این خرافات امروزه در امریکا نیز شیوع پیدا کرده است. وی با بیان این‌که شاخص استاندارد در دانشگاه‌های امریکا نیز بررسی شده است، گفت: براساس مطالعاتی که روی اجساد مومیایی انجام دادم مشخص شد در آن زمان به سبب کم بودن عوامل خطر عمر انسان و دستگاه قلب و عروق بسیار بوده است. انسان‌هایی که در آن زمان زندگی می‌کردند از سلامت بدن و دستگاه عروق برخوردار بودند و به همین سبب بیشتر عمر می‌کردند.

در یک کلمه باید بگویم این شاخص در واقع در امید به زندگی، ارتقای سلامت جامعه، کاهش عوامل خطر در محیط زندگی، پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق، اصلاح محیط زیست و افزایش طول عمر سالم مؤثر است و می‌تواند نقش مهم و کلیدی داشته باشد.

دکتر سلطان محمدی با بیان این‌که ما ادراک مناسبی نسبت به سن و سال نداریم، گفت:‌ امروزه هر دستگاهی یک ضمانت دارد. نباید موتور یک ماشین در دوره ضمانت اشکال پیدا کند. در واقع سیستم قلب و عروق ما هم همینطور است. در واقع دستگاه قلب و عروق یک گارانتی ۸۰ ساله دارد. به این معنا که زیر ۸۰ سال نباید مبتلا‌به بیماری قلبی و عروقی شویم و ما به این شاخص رسیدیم.

با مطالعاتی که در کشور و بر اساس تحلیل‌های آماری در استان‌های مختلف و مطالعاتی که روی جسدهای مومیایی در هند و یونان داشتیم و همچنین مطالعاتی که در دانشگاه‌های استنفورد و جان هاپکینز و دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد انجام شده به این نتیجه رسیدیم که بیماریهای قلب و عروق زیر ۸۰ سال خطای ما و ناپرهیزی و بی‌احتیاطی یا در مواردی گناه ما است و بالای ۸۰ سال سیر بیماری طبیعی است و زیر ۸۰ سال بیماریهای قلبی طبیعی نیست.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. حمید لواسانی:

    با سلام من دستیار اقای دکتر سلطان محمدی هستم و خوشحالم که اعلام نمایم که استاد موفق به اختراع استانداردی برای تشخیص سلامت قلب سالم شده اند که در آینده نزدیک عموم مردم اگاه خواهند گشت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.