کشف انگیزه مصرف؛ سرآغاز ماراتن ترک سیگار است

فروردین ۱۴۰۳

امروزه یکی از مشکلات تقریبا سختی که قشر سیگاری جامعه با آن در تنش است چگونه ترک کردن این نوع مخدرات است. در این میان تعداد اشخاصی که اراده ی ترک سیگار میکنن بسیار است اما فقط درصد کمی از آنها ترک کردن را آغاز میکنند.و این مهم نیازمند وجود یک انگیزه است.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز،مشاور: رضا زیبایی – روانشناس بالینی- در مصرف سیگار و دیگر مخدرات یک عامل بسیار مهم انگیزه مصرف است که به تبع آن در فرآیند ترک ، انگیزه ترک را نیز معین می کند. تمام تلاش شما باید بر یافتن علل و انگیزه مصرف معطوف شود و این امر نیاز به تمایل و اشتیاق بالای فرد مصرف کننده به خلاصی از اعتیاد خود دارد که معمولا مشکل اصلی همین جاست چرا که بیشتر سیگاری ها می گویند ، دلشان می خواهد سیگار را ترک کنند اما فقط درصد کمی از آن‌ها ترک کردن سیگار را آغاز می کنند.

 شما به عنوان همسر فرد مصرف کننده و کسی که جذابیت‌های عاطفی برای وی دارید می توانید به روش های مختلف زمینه انگیزه ترک را افزایش دهید ولی این کار بدون همیاری متخصص روانکاو چندان میسر نیست . روانکاو سبب مصرف و چرایی بی انگیزگی در ترک را کشف می کند و به شما و همسرتان مسیر درست ترک رانشان می دهد به زبان ساده او سناریوی ترک را کارگردانی می کند .

کارهایی که شما و همسرتان باید انجام دهید.اما حد اقل کارهایی که می توانید تا قبل از مراجعه به روانکاو انجام دهید:

* دربارهٔ مزایای ترک سیگار مطالعه کنید و از مزایایی که بیشتر برای شما اهمیت دارند یک فهرست تهیه کنید و آن را به طور نامحسوس به همسرتان منتقل کنید. همچنین خطرات تنباکو که سلامت شما و همسرتان را تهدید می کند را شناسایی کنید و در اختیار همسرتان نیز قرار دهید.

* به همسرتان بیاموزید که: تعداد سیگارهایی که هر روز استفاده می کند را بشمارد تا کاملا متوجه شود که هر روز چقدر تنباکو مصرف می کند . علاوه براین سعی کند راه های موجود برای محدود و کم کردن مصرف سیگار را شناسایی کند. به طور مثال با چه اتفاقاتی یا رفتن به چه جاهایی یا در چه زمان هایی برای مصرف تحریک شده و چطور می شود کاری کرد که در موقعیت های یاد شده قرار نگیرد یا کمتر قرار بگیرد.

* با آن دسته از دوستان خود که موفق شده اند سیگار را ترک کنند صحبت کند و از آن ها بپرسد که چطور موفق شده اند این کار را انجام دهند.

* چند منطقه ممنوعه مانند داخل خانه و خودرو تعیین کند و به هیچ وجه در این مناطق سیگار نکشد. این کار سبب می شود که نسبت به میزان تنباکویی که در هر روز مصرف می کند آگاهی بیشتری پیدا کند. علاوه بر این با این کار در واقع از خانواده و دوستان خود که به طور غیر مستقیم از سیگار کشیدن همسرتان متضرر می شوند ، محافظت می کنید.

* از فضای عاطفی بین خودتان و او استفاده کنید و میزان علاقمندی به او را به روش های لطیف زنانه نشان دهید و آرام آرام مصرف سیگار را سبب ناخرسندی خود در این رابطه بدانید و این گونه طرح کنید که نبود آن را در اصل به خاطر سلامت وی می خواهید و نه برای آسودگی خاطر خود. مراقب باشید که از طرح سیاه و سفید مسئله پرهیز کنید این گونه که اگر ترک نکنی نه من نه تو، چرا که مطمئن باشید این روش دفاع های غیر قابل پیش بینی را در وی بر می انگیزد که کار را خراب تر کرده و شما را به بن بست می برد، البته یاد آور شوم این تهدید دربارهٔ اعتیاد به مواد مخدر مثل تریاک و شیشه اگر درست اجرا شود، اغلب جواب می دهد./خراسان


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.