کشف بیش از ۱۰ منطقه ژنی مرتبط با دیابت نوع ۲

به گزارش خبرنگار مهر،‌ این تحقیق تصویر کامل تری از فرایندهای ژنتیکی و زیستی دخیل در دیابت نوع ۲ و همچنین الگوهای شفاف تری از بروز این بیماری فراهم می کند.

این محققان به سرپرستی دانشگاه اکسفورد ، هاروارد ، دانشگاه فناوری ماساچوست و میشیگان از تراشه DNA جدیدی برای کاوش عمیق تر در واریان های ژنتیکی که معمولا در DNA روی می دهند و ممکن است با دیابت نوع ۲ مرتبط باشند استفاده کردند.


مارک مک کارتی مجری این تحقیقات از دانشگاه آکسفورد گفت: این ۱۰ منطقه ژنی ما را به شناخت زیستی دیابت نوع ۲ نزدیک تر می کند.

 

وی افزود: بدون شناخت از فرایندهای زیستی، نمی توان دارویهای جدیدی را برای دیابت ساخت. این تحقیقات و اکتشافات می تواند ما را به ساخت داروهای جدید و اثر بخش نزدیک کند.


محققان DNA حدود ۳۵ هزار فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ و ۱۱۵ هزار فرد سالم را بررسی  و ۱۰ منطقه ژنی جدید را شناسایی کرده اند که تغییرات DNA در این مناطق می تواند با خطر ابتلا به دیابت مرتبط باشد.


دو منطقه از این ۱۰ منطقه تاثیرات متفاوتی در مردان و زنان دارند به طوریکه یکی خطر دیابت را در مردان افزایش می دهد و دیگری در زنان.


با بیش از ۶۰ ژن و منطقه ژنی که اکنون به دیابت نوع ۲ مرتبط شده است، محققان می توانند الگوهایی را از انواع ژن های مرتبط با این بیماری تهیه کنند.


اگرچه هر تک واریان ژنی فقط تاثیر کوچکی بر کل خطر بروز دیابت در افراد دارد اما انواع ژنهایی که در این بیماری دخیل اند، چشم انداز جدیدی در مورد زیست شناسی موثر در این بیماری ارائه می کنند.
 
گام بعدی مک کارتی و همکارانش دستیابی به اطلاعات کامل در مورد تغییرات ژنتیکی موثر در بروز دیابت نوع ۲ با استفاده از تعیین توالی کل DNA است.


نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Genetics منتشر شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.