کشف تلفن همراه ˈشکیل آفریدیˈ در زندان پیشاور

به گزارش ایرنا به نقل از خبر شنبه شب منابع خبری پاکستان از مقامهای امنیتی در پاکستان اعلام کردند: در زندان مرکزی پیشاور از ˈشکیل آفریدیˈ پزشک پاکستانی که به سازمان سیا و نیروهای آمریکایی در ردیابی اسامه بن لادن فرمانده سابق القاعده کمک کرده بود , یک دستگاه تلفن همراه ماهواره ای کشف کرده اند .

این منبع خبری افزود: پیشتر ˈشکیل آفریدیˈ با راه اندازی واکسیناسیون جعلی برای کودکان در منطقه ابیت آباد در حومه اسلام آباد به نیروهای کماندو آمریکایی در رد یابی محل اختفای اسامه بن لادن کمک کرده بود.

رهبر معدوم القاعده روز دوم ماه می سال ۲۰۱۱ ( اردیبهشت ماه ۹۰ ) در شهر ابیت آباد در حمله نظامی کماندوهای آمریکایی کشته شد.

رسانه های محلی به نقل از منابع آگاه از شهر پیشاور گزارش دادند : چهار تن از نگهبانان زندان شهر پیشاور ،با دریافت رشوه یک دستگاه تلفن همراه ماهواره ای در اختیار شکیل آفریدی گذاشته بودند بازداشت شدند .

درادامه این گزارش آمده است , یکی از نگهبانان بازداشت شده در بازجویی نیروهای امنیتی به عمل خود و همدستانش اعتراف کرده است.

ماه گذشته شبکه خبری آمریکایی ( فاکس نیوز ) به نقل از آفریدی گزارش داد که سازمان اطلاعات ارتش پاکستان , سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا (سی آی ا ) را بزرگترین دشمن پاکستان قلمداد می کند .

این منابع آگاه که نامی از آنان برده نشده , افزودند: شکیل آفریدی بیش از ۶۸ تماس از طریق تلفن همراه ماهواره ای با خارج از زندان داشته است .

پیش از این دادگاهی در مناطق قبایلی خیبر پاکستان آفریدی را به جهت کمک به سازمانهای اطلاعاتی بیگانه در ردیابی محل اختفای اسامه بن لادن به زندان محکوم کرده بود.

مقامات امنیتی در ادامه گفتند : تجهیزاتی مقابل زندان مرکزی پیشاور نصب گردیده بود تا فعالیت ها و گزارش های آفریدی را دریافت کند .

این مقامات افزودند که احتمال زیادی وجود دارد که این دکتر پاکستانی مصاحبه های خود را با رسانه های غربی و آمریکایی از طریق تلفن همراه انجام می داده و نیروهای متخصص در این زمینه در حال بررسی موضوع هستند.

شبکه های خبری پاکستان در ادامه گزارش دادند : در حالی که از سوی پاکستان برای آفریدی مجازات زندان وضع شده , در آمریکا از سوی جوامع مدنی و سیاسی وی را یک قهرمان معرفی کرده و همچنین اعضای کنگره آمریکا آفریدی را برای دریافت بالاترین جایزه صلح کشور آمریکا به عنوان قهرمان , حائز دریافت جایزه دانسته است.

مقامات آمریکایی به حکم زندان شکیل آفریدی بشدت اعتراض کرده و با این استدلال که او به سازمان سیا برای یافتن رهبر تروریست فراری ( اسامه بن لادن ) که در مرگ هزاران آمریکایی نقش جدی داشته , اعلام کردند از سوی مراجع قضایی حکم ناعادلانه و نادرستی برای دکتردر حبس صادر شده است .

از سوی دیگر رادیو دولتی پاکستان در خبری گفت : کمیسیون قضایی پاکستان درباره گزارش نهایی پرونده بن لادن اعلام کرد که قضات دادگاه بررسی این پرونده را به اتمام رسانده اند و بزودی نتایج آنرا اعلام خواهند کرد.

این منبع خبر ی می آورد, کمیسیون قرار بود تا روز ۱۲ اکتبر ( روز گذشته) گزارش خود را ارائه دهد ولی به دلیل اینکه برخی از قضات از جمله ˈعباس خانˈ در کشور حضور ندارد،بابازگشت قضات از ماموریت اداری گزارش ارائه شود.

کمیسیون قضایی پرونده اسامه بن لادن پس از کشته شدن رهبر سابق القاعده از سوی نمایندگان پارلمان ملی پاکستان با رای اکثریت ماموریت یافت تا با استقلال کامل و بررسی جوانب حمله یکجانبه کماندوهای آمریکایی و مساله قتل بن لادن , گزارش کامل پرونده را در اختیار افکار عمومی و قوه قضاییه این کشور قرار دهد.

آساق ** ۱۰۹۵ **۱۴۸۸ **

انتهای پیام /*

International@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.