کشف دریاچه ای بکر با قدمتی معادل ۲۰ میلیون سال!

در مراسم تقدیر از دانشمندان روس که سرانجام موفق به نفوذ به دریاچه «وستوک» به عنوان بیگانه‌ترین و بکرترین دریاچه جهان در قطب جنوب شدند، آب این دریاچه باستانی به «ولادیمیر پوتین» نخست وزیر روسیه اهدا شد.

به گزارش ممتاز به نقل از ایسنا روز جمعه (۱۰ فوریه) و در مراسم تقدیر از دانشمندان روس، « یوری توروتنف» وزیر منابع طبیعی روسیه، یک قوطی حاوی یخ‌های ذوب شده دریاچه را به «ولادیمیر پوتین» نخست وزیر این کشور اهدا کرد.

نخست‌وزیر روسیه که موفقیت دانشمندان در این زمینه را یک رویداد بزرگ توصیف می‌کرد، ضمن ابراز شگفتی از این موفقیت،‌ گفت: روزگاری دایناسورها از آب این دریاچه می‌نوشیدند. وی از اعطای نشان ملی روسیه به تیم تحقیقاتی در آینده نزدیک خبر داد.

پس از دو دهه تلاش، دانشمندان روس، یکشنبه هفته گذشته (پنجم فوریه) موفق شدند به دریاچه «وستوک» در زیر توده‌های عظیم یخی در عمق ۱۲ هزار و ۳۶۶ پایی شرق قطب جنوب دست یابند. این درحالیست که اخبار رسمی این موفقیت را تایید نکرده بودند.

نزدیک به ۲۰ میلیون سال است که هیچ نوری به دریاچه وستوک تابیده نشده است و پیش‌بینی می‌شود گونه های منحصر به فردی از موجودات در این دریاچه باستانی زندگی کنند. برخی محققان از احتمال وجود زندگی میکروبی در این دریاچه بسیار تاریک با وجود فشار بسیار بالا و سرمای شدید خبر می‌دهند.

دانشمندان شرایط دریاچه وستوک در زیر یخ‌های قطب جنوب را با وضعیت پوسته یخی مریخ، «اروپا» به عنوان قمر مشتری و انسلادوس به عنوان قمر زحل مشابه می‌دانند. دستیابی به این دریاچه می‌تواند به دانشمندان برای بررسی امکان وجود حیات در سیارات منظومه شمسی کمک کند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.