کشف فایده تازهی برای کاندوم

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز:‌ یک بررسی تازه در چین نشان می‌دهد کاندوم علاوه بر تاثیرش در پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته و انتشار یافتن بیماری‌های منتقل‌شونده از راه جنسی، می‌تواند به رشد باکتری‌های مفید در واژن نیز کمک کند…

به گزارش لایوساینس، پژوهشگران متوجه شدند زنانی که همسرانشان از کاندوم استفاده می‌کنند، نسبت به زنانی که از سایر روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، دارای اجتماع‌های بزرگ‌تر میکروب‌های مفید در واژن‌هایشان می باشند. دانشمندان در این بررسی بر «لاکتوباسیل‌ها» – گروهی از باکتری‌ها که اغلب فلور باکتریایی طبیعی واژن را تشکیل می‌دهند- متمرکز بوده‌اند. این میکروب‌ها که اسیدلاکتیک و پراکسید هیدروژن تولید می‌کنند، سبب می‌شوند pH واژن در حد ۵/۴ و اسیدی باقی بماند. به نقل از این پژوهشگران، تصور می‌شود این سیستم محافظ اسیدی مانع از جایگزینی باکتری‌های زیانبار در واژن و عفونت ناشی از آنها می‌شود. گرچه ممکن است واژن سالم یک «میکروبیوم» (مجموعه میکروبیایی) طبیعی (مانند آنچه در روده بزرگ وجود دارد) نداشته باشد، اما تصور می‌شود لاکتوباسیل به پیشگیری از عارضه «واژینوز باکتریایی» – عدم تعادل باکتری‌های واژن که سبب خارش، ترشح غیرمعمول و بوی ناخوشایند، می‌شوند- کمک کند. وجود باکتری‌های مفید در واژن همچنین با کاهش خطر ایدز (HIV) هم ارتباط داده شده است.

پژوهشگران در این بررسی تازه در «بیمارستان دوستی پکن» ۱۶۴زن سالم متاهل چینی در رده سنی ۱۸ تا ۴۵ سال را که از روش‌های ضدبارداری هورمونی مانند قرص ضدبارداری به عنوان روش معمول ضدبارداری خود استفاده نمی‌کردند، مورد بررسی قرار دادند. ۷۲ نفر از این زنان از کاندوم، ۵۷ نفر از آی‌یودی و ۳۵ نفر از روش طبیعی- که در آن زوجین در روزهایی که بیشترین احتمال بارداری وجود دارد از نزدیکی پرهیز می‌کنند- به عنوان روش ضدبارداری استفاده می‌کردند. این پژوهشگران دریافتند میزان جمعیت باکتری لاکتوباسیلوس در گروه زنانی که برای پیشگیری از بارداری از کاندوم استفاده می‌کنند، به‌طور قابل‌توجهی بالاتر است. به نقل از این پژوهشگران فعالیت جنسی می‌تواند تعادل اکوسیستم واژن را به‌خصوص هنگامی که منی (که pH آن ۷ تا ۸ – به سمت قلیایی بودن) وارد آن شود. این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان بیانگر آن است که کاندوم ممکن است به حفظ دفاع اسیدی طبیعی واژن کمک کند اما آنها در عین حال اخطار می‌دهند، کاندوم بهترین وسیله برای پیشگیری از بارداری ناخواسته در همه اشخاص نیست. میزان شکست استفاده از کاندوم برای پیشگیری از بارداری در «استفاده میانگین» که اشتباهات در شیوه استفاده از آن را هم در نظر می‌گیرد، به ۱۵ درصد می‌رسد. در مقابل به نقل از این پژوهشگران میزان شکست آی‌یودی در پیشگیری از بارداری در سال اول ۶/۰ تا ۸/۰ درصد است و آی‌یودی تا ۱۰ سال پس از قرار داده‌شدن در دهانه رحم، ممکن است کارایی خود را حفظ کند.
منبع:‌ هفته نامه سلامت

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.