کشف مدرکی ۸۰ ساله درمورد اثرات گرمایش جهانی زمین

محمود حاج‌زمان: همه می‌دانند که یخچال‌های گرینلند در حال ذوب شدن هستند؛ اما از آنجایی‌که تصاویر ماهواره‌ای به گذشته‌های چندان دوری باز نمی‌گردند، مقایسه نرخ فعلی تغییرات در مقایسه با گذشته دشوار است. با این حال، کشف عکس‌های مربوط به اوایل دهه ۱۹۳۰ / ۱۳۱۰ به یخچال‌شناسان امکان داده است که بتواند به گذشته دورتر نیز نگاهی بیاندازند.
به گزارش نیوساینتیست، عکس زیر متعلق به مجموعه‌ای است که با استفاده از نگاتیوهای شیشه‌ای گرفته شده است؛ عکس‌هایی که مربوط به هفتمین گروه اکتشافی راسموسن دانمارک است که ۸۰ سال پیش عازم گرینلند شده بودند. این عکس‌ها به عنوان عکس‌های مرجع برای یک پروژه نقشه‌برداری گرفته شده‌اند. زمانی‌که نقشه تکمیل شد، عکس‌ها به فراموشی سپرده شدند تا اینکه چند وقت پیش در زیرزمین سازمان ملی نقشه‌برداری دانمارک مجددا کشف شدند.

آندرس بیورک از موزه تاریخ طبیعی دانمارک می‌گوید: «آنها مشغول تمیز کردن زیرزمین بودند که تعدادی صفحه شیشه‌ای قدیمی را کشف کردند که تصاویری از یخچال‌های طبیعی روی آنها وجود داشت. زمانی‌که در گذشته نقشه تهیه و تکمیل شد، این عکس‌ها دیگر ارزشی نداشتند.»
بیورک و همکارانش تصاویر تاریخی گرینلند را از منابع مختلفی جمع‌آوری کرده و به صورت دیجیتال در می‌آورند، و از آنها برای مقایسه ذوب شدن یخچال‌ها در زمان‌های گذشته و قرن ۲۱ استفاده می‌کنند. این گروه کشف کردند که یخچال‌های جنوب‌شرقی گرینلند که به اقیانوس می‌رسند، در مقایسه با دهه ۱۹۳۰ / ۱۳۱۰ با نرخ سریع‌تری در حال عقب‌نشینی هستند. با این وجود و بر خلاف انتظار، یخچال‌هایی که محدود به خشکی بودند در دهه ۱۹۳۰ / ۱۳۱۰ نرخ ذوب شدن سریع‌تری داشته‌اند.
 ۵۳۲۷۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.