کشف و ثبت جهانی ویروس پاراپاکس توسط دامپزشکان خوزستانی

۲۲م آذر ،

802-2.jpg

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: کشف ویروس پاراپاکس در گوساله گاومیش برای اولین بار در جهان با تشخیص قطعی و آزمایشگاهی دامپزشکی خوزستان و دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران انجام و ثبت جهانی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌ منطقه خوزستان، مصطفی کنارکوهی – در نشست خبری اظهار کرد: پس از آزمایش و بررسی نمونه‌های اولیه، مشخص شد که این ویروس نوع تازهی است و در هیچ نقطه‌ای از دنیا گزارش نشده است.

وی افزود: نام ژن این بیماری بوفالو بی تو ال پاراپاکس است که بیماری پوستی در دام ایجاد می‌کند و بیماری عفونی و مشترک بین انسان و دام است.

کنارکوهی گفت: این بیماری در گوساله‌های جوان دو هفته تا دو ساله با علائم دانه‌های قرمز و ریز بر روی پوزه حیوان و محوطه‌های دهان بروز می‌یابد. ویروس P.P.V ازخانواده آبله است که اگر به صورت ثانویه درمان نشود، در انسان و دام شدیدا کشنده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری B.P.S در بین گوساله‌های گاومیش، ویروس این بیماری در یکی از گاومیش‌داری‌های اهواز با نمونه‌برداری از ضایعات کشف و شناسایی شد.

وی افزود: شیوع این بیماری در گاومیش‌ها بیشتر است و تا ۱۰۰ درصد نیز شیوع می‌یابد. بی‌اشتهایی زودگذر، کاهش وزن دام، تب تا ۳۹٫۵ درجه و ایجاد دانه‌های گرد قهوه‌ای تیره بر پوزه و دهان دام از علائم آن است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: این بیماری بیشتر در فصل‌های سرد سال شیوع و ۲۵ درصد کشندگی دارد و انتقال آن نیز از طریق تلقیح و ایجاد خراش بر پوست دام رخ می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ ویروس کشف شده با تضعیف سیستم ایمنی بدن دام، شرایط را برای بروز بیماری‌های ثانویه از قبیل تب برفکی که شایع‌ترین بیماری در دام است، به وجود می‌آورد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.