کشف گورستان ۴۷۰۰ ساله در نیکشهر

کارشناس باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: گورستان ۴۷۰۰ ساله مربوط به عصر مفرغ در جریان عملیات حفاری برای آبرسانی به روستای کشیگ شهرستان نیکشهر کشف شد.

به گزارش مهر، محمد حیدری اظهار داشت: کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی هنگام انجام عملیات حفاری و کانال کشی با استفاده از بیل مکانیکی برای آبرسانی به روستای کشیگ، متوجه این آثار ارزشمند تاریخی شدند.

وی افزود: در جریان این حفاری، گورهای پیش از تاریخ متعلق به دوران عصر مفرغ در روستای کشیگ از توابع بخش مرکزی در ۱۲ کیلومتری شمال شهر نیکشهر بالادست سد خیرآباد کشف شد.

وی افزود: حفاری توسط بیل مکانیکی به طول ۳۸۰ متر و عمق دو متر در حال انجام بوده که ناگهان بیش از ۲۰ گور کشف و تعدادی به کلی نابود شده‌ اند.

کارشناس باستان شناس و سرپرست گروه اعزامی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان داشت: پس از آشکار شدن این گورستان، تیمی از کارشناسان باستان شناس میراث فرهنگی استان به محل اعزام شده و به نجات بخشی، ساماندهی، مطالعه و کاوش پرداختند.

وی گفت: گورستان کشف شده روستای کشیگ از جمله بزرگ‌ ترین گورستان‌ های عصر مفرغ سیستان و بلوچستان محسوب می ‌شود که وسعت آن به ۳۵ هکتار می ‌رسد.

وی افزود: این محل از استقرارگاه‌ های مهم هزاره سوم قبل از میلاد در امتداد رودخانه کشیگ است که تدفین در این گورستان به صورت قبوری با معماری ساخته شده از دیوارهای سنگ چین و سقف مسطح سنگی هستند که در عمق یک ونیم متری از زمین قرار گرفته‌ اند.

حیدری اظهار داشت: با توجه به آثار به دست آمده در این گورستان، ارتباط نزدیک ساکنان اولیه این منطقه با مناطق شمالی کاملا مشخص است.

وی گفت: از ویژگی‌ های مهم این گورستان می‌ توان به وسعت نسبتا زیاد ۳۵ هکتاری آن و قبور منحصر بفرد سنگی و قلوه سنگ‌ های رودخانه ‌ای و دیوار چینی شده دور قبر و با سقف مسطح سنگی پوشش داده شده اشاره کرد و از سویی دیگر قبور با طول چهار متر و عرض یک متر از ویژگی‌ های مهم آن به شمار می‌ رود.

وی افزود: در مرحله نخست برنامه اضطراری نجات بخشی و مطالعه این گورستان انجام و سپس کانال حفر شده به حالت اولیه بازگردانده خواهد شد و مسیر حفر کانال برای آبرسانی به روستای کشیگ تغییر و برنامه‌ ریزی لازم برای مطالعه بیشتر و کاوش در این محل در زمان دیگری انجام خواهد شد.

کارشناس باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان از مهم‌ ترین آثار کشف شده گورستان کشیگ به ظروف سفالین و اشیاء دوران مفرغی و سنگی و دسته هاون‌ های بزرگ سنگی اشاره کرد که کشف این آثار و دست یافته‌ ها قدمت این گورستان را حداقل تا ۴۷۰۰ سال می‌ رساند.

وی گفت: هر چند با توجه به وسعت ۳۵ هکتاری این محوطه باستانی احتمال زیادی وجود دارد که آثاری با قدمت بیشتر در روستای کشیگ کشف شود.

وی افزود: روستای کشیگ با جمعیت دو هزار و ۵۰۰ نفر از توابع دهستان ماهبان بخش مرکزی نیکشهر در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال مرکز این شهرستان و در بالادست سد خیر آباد واقع شده است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.