کشف یک گونه دایناسور کوتوله/ دایناسور گیاهخوار با دندانهای خون‌آشام

به گزارش خبرگزاری مهر، این دایناسور عجیب ۲۰۰ میلیون ساله با طولی کمتر از ۶۰ سانتی متر و وزن یک گربه خانگی بوده و یکی از کوچکترین دایناسورهایی است که تاکنون کشف شده است.

جمجمه این دایناسور شبیه طوطی است اما کمتر از ۷ سانتیمتر طول داشته و دندانهایی شبیه خون آشامها دارد که شاید برای دفاع از آنها استفاده می کرده است.

محققان تلاش کرده اند که با توجه به جمجمه این موجود ظاهر آن را به عنوان یک دایناسور خون آشام کوتوله بازسازی کنند

پل سرنو از دانشگاه شیکاگو در آمریکا گفت: نام این دایناسور را ” Pegomastax africanus” به معنای آرواره ضخیم از آفریقا گذاشته شده و این دایناسور کوچکترین گونه کشف شده است.

فسیل این دایناسور در دهه ۱۹۶۰ در آفریقای جنوبی کشف شد اما اخیرا این فسیل در مجموعه فسیلهای دانشگاه هاروارد مورد توجه قرار گرفته است.

براساس اظهارات سرنو، داشتن دندانهای تیز و شبیه خون آشامها برای یک دایناسور گیاهخوار بسیار عجیب است.

تصویر هنری از این دایناسور کوتوله

علاوه بر دندانهای خون آشام مانند این دایناسور، این گونه از دندانهای بلندی هم برای خورد کردن گیاهان و میوه ها استفاده می کرده است.

برخی از کارشناسان اظهار داشتند که این دندانها شاید برای خوردن گوشت یا حشرات به کار می رفته است اما سرنو اعتقاد دارد که این احتمال وجود دارد که این دندانها برای دفاع کاربرد داشته اند.

این گونه از دایناسورها دارای موهای تیز شبیه خارپشت بودند، ویژگی که در دایناسورهای heterodontosaur و Tianyulong که در چین کشف شدند، نیز مشاهده شده است.

این دایناسور در زمانی زندگی می کرده که ابرقاره پانجه‌آ هنوز به منطقه شمالی و جنوبی تقسیم نشده بود.

۱۷۵ میلیون سال پیش قاره‌هایی که امروزه مجموعه خشکی‌های زمین را تشکیل می‌دهند در یک ابرقاره کلان به نام پانجه‌آ را تشکیل داده بودند.

آفریقا در میانه این ابرقاره جای داشت و در واقع برآمدگی شمال غربی آن، پیوندگاه دو قطعه پانجه‌آ، لااورآسیا (دربرگیرنده آمریکای شمالی، اروپا و آسیای شمالی) و گندوانستان (شامل آمریکای جنوبی، آفریقا، آسیای جنوبی، جنوبگان و استرالیا) بود. حدود ۱۶۵ میلیون سال پیش روند تکه‌ تکه شدن پانجه‌آ آغاز شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.