کشف ۱۰۰دستگاه مسدودکننده موبایل

یک مقام مسئول در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اجرای دستورالعمل ممنوعیت استفاده از مسدودکننده های موبایل در کلیه اماکن عمومی، از کشف و ضبط بالغ بر ۱۰۰ دستگاه مسدود کننده در یک ماه گذشته خبر داد.
گرشاسب جمشیدی نژاد – مدیرکل نظارت بر سرویسهای رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار مهر، استفاده از مسدودکننده های موبایل در هر مکانی را به طور کل ممنوع اعلام کرد و گفت: حتی در مواقع و شرایط خاص استفاده از این نوع تجهیزات تحت ضوابط معینی باید صورت گیرد.
وی با بیان اینکه ممنوعیت استفاده از سیستم های مسدود کننده موبایل مربوط به مساجد، دانشگاهها، مراکز علمی و سالنهای کنفرانس است، تاکید کرد که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با هر تجهیزات فرستنده غیرمجازی مانند مسدودکننده های موبایل برخورد می کند.
وی ایجاد اختلال در شبکه های تلفن همراه را مهمترین مشکل استفاده از مسدودکننده ها عنوان کرد و گفت: این تجهیزات حتی باندهای اورژانسی اپراتورهای موبایل را نیز برهم زده و تحت تاثیر قرار می دهند که این امر مشکلات بسیاری را برای مشترکان به وجود آورده است. براین اساس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستورالعملی تدوین و در آن اعلام کرده که به طور کل بکارگیری این نوع تجهیزات ممنوع است.
وی ادامه داد: توان خروجی این قبیل دستگاهها مشخص و قابل نظارت نیست و کسانی که این دستگاهها را روشن و خاموش می کنند به طور کل دانش فنی این کار را ندارند و حتی در برخی مواقع فراموش می کنند که باید آن را در یک محدوده زمانی روشن و خاموش کنند.
مدیرکل نظارت بر سرویسهای رادیویی رگولاتوری، بخش اعظمی از تداخلاتی که اپراتورهای موبایل دارند را مربوط به این دستگاهها عنوان و خاطرنشان کرد: اینطور نیست که رگولاتوری برای شناسایی این فرستنده ها به دقت همه جا را مانیتور کند بلکه زمانیکه جایی این دستگاهها کار گذاشته شود به سرعت از طریق مردم، اپراتورها و یا سیستم های پایش اطلاع داده شده و با آنها برخورد می شود.
وی تصریح کرد که هیچ استثنایی برای استفاده از مسدودکننده های موبایل وجود ندارد و در صورت کشف و ضبط آنها در مرحله نخست برخوردمان جمع آوری و پلمپ است و در صورت تکرار به مراجع قضایی ارجاع داده می شود.

جمشیدنژاد در پاسخ به این سوال که تدابیر سازمان تنظیم مقررات در برخورد با فروش و واردات این تجهیزات چیست، گفت: بحث فرهنگسازی یکی از مهمترین مباحث است تا مردم در این زمینه آگاه شوند؛ حتی کسانی که فرزندشان در یک مهدکودک و یا مراکز آموزشی و دانشگاهی تحصیل می کنند چنانچه به دلایلی با این موضوع برخورد کردند که ارتباط موبایلشان با مشکل مواجه می شود احتمالا مربوط به استفاده از این تجهیزات در آن محدوده است. به همین خاطر می توانند به رگولاتوری و یا اپراتورها اطلاع دهند.
این مقام مسئول با تاکید براینکه مسدودکننده ها بسرعت روی شبکه موبایل اثر می گذارند و اپراتورها زودتر از همه متوجه شده و به ما گزارش می دهند افزود: برای مثال در یکماه گذشته ۱۰۰ دستگاه مسدودکننده موبایل را در مراکز آموزشی تهران جمع آوری کردیم.
به گفته وی ورود این تجهیزات از گمرگ نبوده و همه از مبادی غیرقانونی وارد می شوند چرا که کلیه تجهیزات ارتباطی زمانی که به صورت رسمی وارد ایران شوند از رگولاتوری مجوز می گیرند اما ورود مسدود کننده ها مطلقا ممنوع است و حتی در مناطق نظامی هم جمع آوری شده اند.
جمشیدنژاد از شرکت پژوهش ناجی به عنوان ضابط قضایی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای برخورد با این موارد نام برد و گفت: استفاده از هرگونه بی سیم غیرمجاز علاوه بر آنکه برای اشخاص خطرناک است جرایم مدنظر برای آنهم به قانونهای اختصاصی سال ۱۳۴۵ برمی گردد.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.