کشنده ترین سرطان میان ایرانی ها

ممتاز نیوز: رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: «شایع‌ترین سرطان در مردان ایرانی و کشنده‌ترین سرطان در مردان و زنان ایرانی سرطان معده است. »….

 دکتر محمداسماعیل اکبری گفت: «سرطان معده یک سرطان اجتماعی ناشی از فقر و نقص‌های علمی و فنی است و یکی از دلایل عمده ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش مانند مری و معده، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است و افرادی که دندان‌های بیشتری از دست داده‌اند یا آلودگی‌های لثه‌ای به‌ویژه التهاب لثه دارند، بیشتر به سرطان مری و معده دچار می‌شوند.» این استاد دانشگاه بیماری‌های دهان و دندان را در ابتلا به سرطان پستان نیز موثر دانست و افزود: «یک دندان افتاده یک بمب انفجاری برای بیماران قلبی و عروقی، بیماری‌های مغزی و سرطان‌هاست و این قضیه در تحقیقات علمی ثابت شده است.»

مورد دیگری که دکتر اکبری به آن اشاره کرد، مصرف زیاد نمک است: «مصرف نمک در کشور ما ۵/۳ برابر بیشتر از استانداردهای جهانی است و مصرف بی‌رویه نمک عامل خطرسازی برای ابتلا به سرطان‌های گوارشی محسوب می‌شود.»

به گفته دکتر اکبری، اگر رفتارهای اجتماعی‌مان را اصلاح کنیم، سرطان معده که در کشورهای پیشرفته، شایع نیست، در کشور ما کم خواهد شد. معمولا مبتلایان به سرطان معده در ۵ سال عمر خود ۱۳ درصد شانس زنده ماندن دارند و ۸۷ درصد آنها می‌میرند. رشد سرطان در ایران بیشترین رشد را نسبت به جهان دارد و علت آن رشد شاخص امید به زندگی در کشور است. مهم‌ترین علت ابتلا به سرطان معده استرس‌های شغلی و روانی و ضعیف شدن انسجام خانواده است. عوامل دیگر، مصرف دخانیات و رژیم‌غذایی نامناسب یعنی نمک زیاد، چربی‌های حیوانی مانده مانند غذاهای گوشتی مانده و روغن‌های با اسید چرب ترانس بالا در ابتلا به سرطان است بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان خطرناک، توجه به بهداشت دهان و دندان و پرهیز از نمک زیاد، دخانیات و غذاهای فرآوری شده و مانده بسیار تاثیرگذار خواهد بود.»
منبع: هفته نامه سلامت

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.