کشورهایی که برای ساخت بزرگترین تلسکوپ دنیا اعلام آمادگی کردند

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ تلسکوپ فوق بزرگ اروپایی (ELT) که قرار است به دنبال وجود حیات در سایر نقاط کائنات بگردد، مستقیما از سیارات خارج از منظومه شمسی و سیارات دیگری موسوم به مناطق قابل سکونت تصویربرداری خواهد کرد.

این تلسکوپ قرار است برای داشتن یک دید عمیق تر و جزئی تری از کائنات، از یک آینه با قطر ۳۹ متر استفاده کند این در حالی است که اغلب تلسکوپ های زمینی بزرگ در حال حاضر دارای آینه هایی با قطر ۸ تا ۱۰ متر هستند.

آینه بزرگ این تلسکوپ که از حدود ۸۰۰ تکه شش ضلعی ساخته می شود همچنین می تواند ۱۲ برابر نور بیشتری را نسبت به بزرگ ترین تلسکوپ های کنونی دریافت کند.

براساس گزارش دیلی میل، این تلسکوپ توانایی مشاهده اجرامی  بسیار دور و کم نور را نیز دارد.

ایزابل هوک، دانشمند دانشگاه آکسفورد و یکی از محققان این پروژه گفت: این ترکیب منحصر به فرد از تصاویر دقیق و منطقه بزرگی که این تلسکوپ توان پوشش آن را دارد به ما کمک می کند خارق العاده ترین و شگفت انگیزین  پدیده های کائنات را با جزئیات بیشتری مشاهده کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال خواهیم توانست فرایند شکل گیری کهکشانهای دور دست و تاثیرات سیاه چاله های عظیم را بر محیط اطرافشان مشاهده کرده و حتی به دنبال سیارات قابل زیست در فضایی فراتر از منظومه شمسی بگردیم که ممکن است حیات در آنها وجود داشته باشد.

شورای رصد اروپای جنوبی دیروز دوشنبه در نشستی در مقر این شورا در آلمان شاهد حمایت همه جانبه ۱۰ کشور اروپایی از این پروژه بود.

در حالی که نمایندگان اتریش، جمهوری چک، آلمان، هلند، سوئد و سوئیس به آغاز پروژه رای دادند بلژیک، فنلاند، ایتالیا و انگلیس از تایید این پروژه از سوی دولت هایشان خبر دادند.

نمایندگان چهار کشور دانمارک، فرانسه، پرتغال و اسپانیا نیز اعلام کردند به تلاش های خود برای تایید این پروژه توسط دولتشان ادامه خواهند داد.

در این بین شیلی که قرار است هزینه میزبانی این تلسکوپ را در کوهستان سه هزار و ۶۰ متری سرو آرمازون در بیابان آتاساما بپردازد، نیز در این پروژه حضور دارد.

در عین حال قرار است برزیل نیز در سال جاری به شورای ESO بپیوندد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.