کشورهای ۱+۵ صداقت ندارند و اهل تعامل نیستند

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار و پاسخ به سؤالات جمعی از فضلا و طلاب حوزه علمیه قم با تبریک مجدد مبعث رسول گرامی اسلام(ص)، این عید بزرگ را روز اتصال و ارتباط مجدد آسمان و زمین پس از قرن‌ها خالی بودن زمین از نبی و نیز ادیان تحریف شده خواند و گفت: اگرچه قرآن این معجزه الهی پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام مهجور شد، اما جاری شدن اسلام در ممالک اطراف حجاز طی چند قرن تمدنی را بنیان نهاد که به لحاظ پیشرفت علمی مبنای تمدن امروز قرار گرفت.

هاشمی رفسنجانی حلقه اتصال خلقت انسان و شروع اسلام را تأکید خداوند تبارک و تعالی بر فضیلت قلم و دانش و استدلال خداوند برای سجده ملائکه در مقابل آدم ابوالبشر خواند و تصریح کرد: تأکید اسلام بر تحصیل دانش و علم باعث شد که اسلام و علوم اسلامی به سرعت در جهان آن روز گسترش یابد و الگوی موفقی برای سایر ملل قرار گیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتظار ما از انقلاب اسلامی بازگشت به اسلام خالص و ناب و آن گوهری که حضرت امام راحل(ره) از آن می‌فهمیدند، بود.

وی در پاسخ به سؤالی، به دوران سخت استقرار و تثبیت انقلاب اسلامی و ایجاد ساختار مناسب نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: ساختار نظام براساس اعتقادات دینی و مکتب اهل بیت و قابل دفاع است، اما آن چیزی که قابل دفاع نیست عملکردهای سلیقه‌ای، باندی و گروهی است که به نام اسلام و انقلاب اسلامی به مردم و جوانان ارائه می‌گردد.

هاشمی افزود: اگر کار مخلصانه و برای خدا نباشد، عدالت در حرف باقی مانده و در عمل بی‌عدالتی ترویج می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دوران سخت اما موفق جنگ و پس از آن اشاره کرد و گفت: پس از جنگ تلاش شد علی‌رغم کمبود منابع ریالی و ارزی، زیربناها و اقتصاد کشور ساخته و احیا گردد و تولید و اشتغال قابل قبولی برای جامعه فراهم گردد.

هاشمی رفسنجانی، ماهیت انقلاب اسلامی را فرهنگی و دینی خواند و الگوی اخلاقی و فرهنگی قرار گرفتن نظام اسلامی را از رسالت‌های انقلاب خواند و گفت: روا نیست امروز پس از گذشت سه دهه از زحمات و خون دل خوردن مردم و خدمتگزاران کشور فضائلی چون، اخلاص، صداقت، عدالت جای خود را به ریاکاری و خودنمایی، دروغ، غیبت و تهمت و بی عدالتی بدهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی دیگر، به اوضاع اقتصادی کشور اشاره کرد و با یادآوری استعدادهای بی نظیر جمهوری اسلامی ایران به لحاظ منابع مادی و مالی، جغرافیایی و انسانی، تصریح کرد: اگرچه گرانی و تورم اکنون یکی از معضلات اساسی اقتصاد است، اما مهمتر و بنیادی تر از آن تضعیف و تخریب ساختار اقتصاد سالم و پویا و نیز تولید و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کشور است.

وی افزود: توزیع نقدینگی بی‌ضابطه و زیاد، نتیجه‌اش تورّم بی‌حد است.

هاشمی رفسنجانی، روحانیت و علما و نیز مدیران کشور را دو سرمایه اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران خواند و با تأکید بر لزوم حفظ جایگاه و حرمت این دو در میان مردم و مسئولان گفت: بی‌اعتبار کردن علما و روحانیون و همچنین مدیران و دلسوزان کشور هیچ‌گونه افتخاری ندارد و تنها تضعیف اعتماد مردم نسبت به آنان را در پی دارد.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤالی در مورد دلیل سکوت و صبوری ایشان در برابر هجمه‌ها و تخریب‌های رسانه‌ای گفت: رسانه‌هایی که این‌گونه بداخلاقی‌ها و تهمت و افتراها را هر روز اشاعه می‌دهند و مراکزی که آنها را هدایت می‌کنند، به هیچ یک از اصول اخلاقی و اعتقادی پایبند نبوده و با احساس مصونیتی هم که دارند به جایی پاسخگو نیستند.

وی افزود: در چنین فضای رسانه‌ای ناسالمی، آیا پاسخگویی به جوّ اختلاف و دعوای بیشتر در جامعه دامن نمی‌زند؟

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به پرونده‌های هسته‌ای کشور و چند دور مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۵ اشاره کرد و گفت: این مذاکرات نشان داد که طرف‌‌های غربی اهل تعامل نیستند و صداقت ندارند و تنها زورگویی را مبنای کار خود قرار داده‌اند تا فرصت لازم را برای اهدف آینده به دست آورند.

وی افزود: در واقع آنان می‌خواهند پرونده زورگویی‌شان همچنان باز باشد و در سایه آن سیاست‌های استکبار خود را دنبال کنند.

هاشمی رفسنجانی راه درست مقابله با اهداف مستکبران را افزایش اتحاد و همدلی میان مردم و مسئولان و نیز میان گروه‌ها و جریان‌های داخل نظام خواند و تصریح کرد: باید به گونه‌ای در داخل متحد شویم که دشمنان بیرونی نتوانند نسبت به منافع کشور و ملت ما طمع کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به اوضاع جهان اسلام و تحولات منطقه به خصوص مصر اشاره کرد و همزیستی مسالمت‌آمیز شیعه و سنّی را خنثی‌کننده توطئه دشمنان مغرض خواند و گفت: اگر می‌خواهیم اهدافمان را به خوبی در دنیا پیگیری کنیم، باید با جهان اسلام و سایر فرق و مذاهب اسلامی رابطه‌ای برادرانه و به دور از تعصب داشته باشیم.

هاشمی رفسنجانی انقلاب مصر را از نتایج جهاد مردم این کشور بزرگ اسلامی و اتحاد در دوران مبارزه خواند  و با تأکید بر لزوم هوشیاری مسلمانان افزود: سنت انقلاب‌ها و حکومت‌های پس از آن همواره در صورت حفظ اتحاد پیروزی قاطع بوده است و امیدواریم اوضاع کنونی مصر و جریان‌های حاضر در این کشور به نفع مسلمانان و انقلابیون جهان اسلام باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر لزوم اصلاح اشتباهات در کشور گفت: خداوند با انقلاب اسلامی و ایجاد نظام اسلامی حجتش را بر همه ما تمام کرد، چرا که ۵۰ سال پیش هیچ کدام از ما حتی تصور ایجاد حکومت اسلامی براساس مکتب اهل بیت را نداشتیم، اما خداوند بر ما لطف و منت نهاد و حکومت اسلامی را در اختیار ما قرار داد و امیدواریم بتوانیم از این امتحان الهی سربلند بیرون بیاییم.

در ابتدای دیدار جمعی از حاضران دیدگاه‌ها و سؤالات خود پیرامون مسائل داخلی، بین‌المللی و وضعیت حوزه‌های علمیه را مطرح و خواستار ارائه دیدگاه از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شدند.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.