کفشی که باید دیابتی ها بپوشند!!

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

کفش نوک تیز و پاشنه بلند بدترین نوع کفش برای اشخاص دیابتی است.

به گزارش تفسیری خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ زخم پای دیابتی به چندین شکل در بیماران دیده می‌شود، شایعترین فرم آن به صورت گرفتاری حس در پا ظاهر می‌شود که ممکن است به صورت درد، سوزن سوزن شدن و یا مور مور شدن در پاها بروز نماید و یا به صورت از بین رفتن حس درد، حرارت و درک موقعیت پا تظاهر کند.

یکی از مهم ترین اقدامات در جهت پیشگیری از بروز پای دیابتی، انتخاب درست و تهیه کفش های مناسب است. اگر بیماران دیابتی بحث آموزش را جدی بگیرند و چربی خون، فشارخون و بهداشت پاها را کنترل کنند، دچار زخم پا نمی شوند.

توصیه می شود بیماران دیابتی روزانه پاهای خود را از نظر وجود تاول، بریدگی، زخم، خراشیدگی یا ضایعات بین انگشتان بررسی کنند و پاهای خود را هر روز بشویند و بین انگشتان را به دقت خشک کنند همچنین در صورت خشکی پوست پاها، پس از شستشو و خشک کردن از کرم یا روغن نرم کننده استفاده کنند.

 افراد دیابتی هیچگاه نباید با پای برهنه راه روند زیرا به دلیل از کار افتادن عصب‌های پایشان، درد را خوب حس نکرده و سبب زخم شدن پایشان می‌شود.  بیماران دیابتی در هنگام خرید کفش باید دقت کنند که کاملاً اندازه باشد مناسب‌ترین کفش، کفشی است که کف راحت داشته باشد و جلویش پهن باشد. زیرا سبب می‌شود جلوی پا و انگشتان از هم فاصله داشته باشند. کفش نوک تیز و پاشنه بلند بدترین نوع کفش برای اشخاص دیابتی محسوب می‌شود.

نکته: در صورت وجود یک ضایعه جدید، میخچه، قرمزی، تورم، درد پا یا هرگونه زخم یا تاول فوراً پزشک خود را آگاه کنند و تا وقت معاینه پاها را استراحت دهند.
/ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.