کلامیدیا، عفونت خاموشی که از راه جنسی منتقل می گردد

۱۱م آذر ،

یک عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: کلامیدیا یکی از مهم ترین عفونت های باکتریال انتقال یابنده از راه تماس جنسی در دنیا است و سالانه بیش از ۳ میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن سینا؛ دکتر سیدعلی آذین، مسئول کلینیک سلامت جنسی مرکز فوق تخصصی ابن سینا، ضمن اشاره به نقش عفونت های ناشی از کلامیدیا در ناباروری افزود: عفونت ناشی از کلامیدیا یک بیماری انتقال یابنده از راه تماس جنسی است که توسط یک باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می گردد و قابل درمان است.

وی خاطر نشان کرد: این بیماری می تواند سبب بروز مشکلاتی جدی در زنان و مردان، نظیر ترشحات آلت تناسلی، ناباروری و عفونت نوزاد تازه متولد شده از مادر آلوده شود.

این عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی ابن سینا با عنوان اینکه کلامیدیا گاهی بیماری خاموش نامیده می گردد و ممکن است فردی مبتلا باشد اما از آن آگاه نباشد ادامه داد: علایم اغلب طی ۳-۱ هفته بعد از آلودگی بروز می کنند و اشخاص مبتلا ممکن است نشانه هایی مانند ترشح غیرطبیعی (موکوس، چرک) از مهبل یا آلت تناسلی مردانه داشته باشند و یا هنگام ادرار کردن دچار درد شوند.

دکتر آذین ضمن تاکید بر اینکه کلامیدیا به آسانی با سوزاک اشتباه گرفته می گردد و نشانه های هر دو بیماری تا حد بسیاری مشابه یکدیگر می باشند و می توانند به صورت همزمان رخ دهند افزود: قابل اعتماد ترین روش تشخیص کلامیدیا، روش های آزمایشگاهی است و معمول ترین تست، جمع آوری یک نمونه از ترشحات آلت تناسلی مردانه و زنانه و آزمایش آن برای یافتن باکتری است.

وی تصریح کرد: در صورت ابتلا به عفونت کلامیدیا، این عفونت با تجویز آنتی بیوتیک های تک دوز یا در دوره های ۱۴ الی ۱۷ روزه درمان می گردد و حتی بعد از بهبود نیز مصرف دارو باید ادامه یابد و اگر یک تا دو هفته بعد از اتمام داروها، نشانه های بیماری از بین نرفت، دوباره به پزشک مراجعه شود.

مسئول کلینیک سلامت جنسی مرکز فوق تخصصی ابن سینا با اشاره به اینکه هر ساله بیش از یک میلیون زن به بیماری التهابی لگن (PID) مبتلا می شوند که حدود نیمی از موارد ابتلا به این بیماری، ناشی از عفونت کلامیدیا است و بسیاری از این زنان بدون علامت می باشند اظهار داشت: بیماری التهابی لگن به التهاب لوله تخمدانی و ناباروری منجر می گردد و پژوهشگران تخمین می زنند که هر ساله ۱۰۰ هزار زن در اثر ابتلا به بیماری التهابی لگن نابارور می شوند. /ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.