کلاهبرداری با وعده تحویل دستگاه پزبانک به مشترکین بانکی – اخبار اجتماعی

تبهکار سابقه داری که تحت پوشش مامور یکی از بانک های خصوصی با وعده تحویل دستگاه پزبانک ( Pos Bank ) به مشترکین بانکی از آنها کلاهبرداری می کرد از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شد.

 
به گزارش خبرنگارحوادثممتازنیوز،پانزدهم تیر امسال فردی با مراجعه به کلانتری ۱۴۲ باغ فیض به مأموران اعلام داشت : ” زمانیکه که در حال بررسی میزان موجودی حساب خود بودم ، در کمال تعجب متوجه شدم که تمامی وجه نقد داخل حساب برداشت شده است ؛ بلافاصله به شعبه بانکی مراجعه کردم و در آنجا متوجه شدم که فردی با جعل هویت و با استفاده از دفترچه حساب بانکی ، اقدام به برداشت چند ده میلیون تومان وجه نقد داخل حساب کرده است  ” .
با تشکیل پرونده مقدماتی و به دستور شعبه چهارم بازپرسی دادسرای ناحیه ۵ تهران ، پرونده جهت رسیدگی تخصصی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت .
با ارجاع پرونده به پایگاه دوم پلیس آگاهی ، کارآگاهان با بررسی حساب بانکی مالباخته موفق به شناسایی محل برداشت از حساب ، در شعبه بانک یکی از شهرهای حومه تهران شدند ؛ با شناسایی شعبه بانک محل برداشت حساب ، تصاویر دوربین های مداربسته آن
مورد بررسی قرار گرفت و تصویر فردی که با مراجعه به بانک و معرفی خود به هویت مالباخته اقدام به برداشت پول از حساب مالباخته کرده بود ، مورد شناسایی قرار گرفت .
با شناسایی تصویر برداشت کننده حساب ، زمانیکه تصویر این شخص در برابر مالباخته قرار گرفت ، بلافاصله مورد شناسایی قرار گرفت ؛ مالباخته در اظهارات خود به کارآگاهان گفت : ” چندی پیش این شخص ، در حالیکه خود را مأمور یکی از بانک های خصوصی معرفی کرده و کارت شناسایی و فرم های متعلق به این بانک را همراه خود داشت ، با مراجعه به مغازه ام عنوان داشت که با توجه به استفاده از دستگاه پز بانک ( Poz Bank ) متعلق به این بانک در مغازه ام ، وی می تواند با تکمیل فرم درخواست نسبت به تحویل دستگاه پزبانک بی سیم اقدام کند . با توجه به قرار داشتن کارت شناسایی بانک خصوصی در داخل گردن این شخص ، بدون بررسی دقیق قرار اوراق شناسایی ، کلیه مشخصات شناسنامه ای و هویتی خود از قبیل نام و نام خانوادگی ، کد ملی ، شماره شناسنامه ، شماره تلفن همراه و …. خود را در داخل فرم درخواست ثبت و در اختیار این شخص قرار دادم و قرار شد تا در کمتر از یک هفته دستگاه پزبانک بی سیم را تحویل بگیرم ؛ اما از دستگاه بی سیم هیچ خبری نشد و چند روز پیش ، زمانیکه در حال بررسی صورت حساب گردشس مالی حساب خود بودم ، در کمال تعجب متوجه شدم که تمامی موجودی چند ده میلیون تومانی آن برداشت شده است.
با توجه به اطلاعات بدست آمده از مالباخته و همچنین بررسی شیوه و شگرد استفاده شده در برداشت از شعبه بانکی ، کارآگاهان اطمینان پیدا کردند که متهم این پرونده ، به احتمال فراوان یکی از مجرمان سابقه دار در زمینه کلاهبرداری است ؛ بلافاصله بانک اطلاعات مجرمان سابقه دار بویژه در زمینه کلاهبرداری مورد بررسی قرار گرفت و همانگونه که کارآگاهان پیش بینی کرده بودند ، یکی از مجرمان سابقه دار و حرفه ای در زمینه کلاهبرداری به هویت “محمد . ع” ( ۵۳ ساله ) مورد شناسایی قرار گرفت .
بررسی سوابق متهم نشان داد که این متهم از مجرمان سابقه دار در زمینه کلاهبرداری است و پیش از این نیز چندین نوبت و در طول سال های گذشته ، از سوی اداره چهاردهم مبارزه با کلاهبرداری دستگیر و روانه زندان شده و آخرین بار نیز در سال گذشته و در مورخه چهارم خرداد سال گذشته دستگیر و روانه ی زندان شده اما با تأمین قرار وثیقه از زندان‌ آزاد و متواری شده است ؛ با مراجعه صاحب سند ارائه شده جهت تأمین قرار وثیقه به پایگاه دوم و انجام تحقیقات مشخص شد که متهم پس از تأمین قرار وثیقه از سوی یکی از همسایگان و آزادی از زندان ، پس از گذشت زمان کوتاهی محل زندگی خود را تغییر داده و پس از مدتی نیز متواری شده است .
همزمان با شناسایی هویت دقیق متهم و احتمال وقوع کلاهبرداری های مشابه ، بررسی پرونده های مشابه در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت و کارآگاهان موفق به شناسایی تعدادی دیگر از مالباختگان شدند که متهم ، دقیقا به همان شیوه و شگرد و ضمن معرفی خود به عنوان کارمند بانک خصوصی …. و طرح ادعای تحویل دستگاه PozBank ، اقدام به :
الف : “دریافت مشخصات شناسنامه ای صاحب حساب ( مالباخته ) ”  
ب : “ابطال کارت عابربانک متعلق به مالباخته با طرح موضوع فقدان کارت “
ج : “دریافت عابر بانک جدید با هویت مالباخته”          و نهایتا
د : “مراجعه به شعبه بانک در یکی از شهرستان ها و برداشت از حساب”    کرده بود .
کارآگاهان با بررسی اظهارات مالباختگان و شناسایی تصاویر متهم از سوی آنها و همچنین شناسایی تصویر متهم در تصاویر بدست آمده از دوربین های مداربسته بانکی ، اطمینان پیدا کردند که تمامی این کلاهبرداری ها توسط متهم “محمد . ع” انجام شده است . لذا تصویر متهم به همراه آموزش های لازم در خصوص شیوه وشگرد انجام کلاهبرداری ، ضمن انجام هماهنگی های لازم با حراست بانک …. ، در اختیار کلیه شعبات بانکی و کارمندان آنها قرار گرفت .
هفتم شهریور ، فردی حدودا ۵۰ ساله با مراجعه به شعبه بانک شهران و ارائه عابر بانک و ضمن معرفی خود به عنوان صاحب حساب ، اقدام به تکمیل فرم برداشت حساب به مبلغ چند ملیون تومان کرد اما کارمند بانک پیش از تحویل دادن مبلغ درخواستی ، موفق به شناسایی تصویر متهم تحت تعقیب پایگاه دوم پلیس آگاهی با تصویر این شخص شد و بلافاصله با توجه به آموزش های ارائه شده ، بدون ایجاد هرگونه حساسیت منجر به فرار متهم موضوع را از طریق رئیس بانک به پلیس اطلاع داد و همزمان با حضور مأموران کلانتری در بانک ، متهم دستگیر و در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت .
با انتقال متهم به پایگاه دوم پلیس آگاهی و دعوت از مالباختگان ، متهم از سوی تمامی آنها مورد شناسایی قرار گرفت و متهم نیز در ادامه تحقیقات ، به ناچار لب به اعتراف گشود و به جعل عنوان مأمور بانک و برداشت از حساب مالباختگان اعتراف کرد .
سرهنگ کارآگاه مهرداد  یگانه ، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ ، با اعلام این خبر گفت  : ” با توجه  به شیوه و شگرد متهم در کلاهبرداری از مشترکین حساب های بانکی بویژه مشترکین یکی از بانک های خصوصی و احتمال افزایش تعداد مالباختگان ، در حال حاضر شناسایی دیگر شکات و مالباختگان احتمالی در دستور کار کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است ؛ لذا از کلیه مالباختگانی که بدین شیوه و در طول چند ماه گذشته مورد کلاهبرداری و برداشت از حساب های بانکی قرار گرفته اند دعوت می شود تا جهت شناسایی متهم و طرح شکایات خود به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان آزادی ـ خیابان زنجان شمالی مراجعه کنند  ” .


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.