کلاهبرداری بعضی فروشندگان در بازار رایانه/ کالاهای کامپیوتری حق بیمه ندارند

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

رئیس اتحادیه فناوران رایانه با اعلام اخطار در مورد برگه های گارانتی که به عنوان بیمه به خریداران کالاهای دیجیتالی و کامپیوتری از سوی بعضی فروشندگان داده می گردد گفت: مقوله ای به نام بیمه در کالاهای رایانه ای نداریم.
 
سید مهدی میرمهدی در گفتگو با مهر، با اشاره به وضعیت نابسامان گارانتی ها در بازار کامپیوتر و اصرار بعضی فروشندگان به خریداران که به جای گارانتی از کارت بیمه استفاده کنند، گفت: ما ۱۰۰ درصد مخالف این موضوع هستیم و فروشندگان به هیچ عنوان حق ندارند کارت بیمه برای محصولات دیجیتالی به مشتری عرضه کنند و این یک نوع کلاهبرداری آشکار است.
 
اظهار بی اطلاعی بیمه مرکزی از کارت بیمه محصولات دیجیتالی
 
رئیس اتحادیه صنف رایانه با اشاره به جلساتی که از سوی این اتحادیه با بیمه مرکزی در مورد کارت بیمه محصولات کامپیوتری برگزار شد، گفت: بیمه مرکزی در این زمینه اظهار بی اطلاعی کرده و گفته ما اصلا در این زمینه خبر نداریم و ممکن است نمایندگی های بیمه این خدمات را بدون هماهنگی با بیمه مرکزی انجام دهند.
 
وی با بیان اینکه در این راستا تفاهمنامه ای با بیمه مرکزی منعقد شده تا به تمام نمایندگی هایشان اعلام کنند که کالاهای دیجیتالی حق بیمه ندارند، افزود: در همین راستا با تمام نمایندگی های بیمه و کارگزاران نامه نگاری صورت گرفته و اطلاعیه ای از سوی بیمه مرکزی هم صادر شده تا جلوی این کلاهبرداری آشکار گرفته شود. براین اساس پیش بینی می گردد که از سال ۹۳ مقوله ای به نام بیمه در کالاهای فناوری نداشته باشیم.
 
میرمهدی با اشاره به نمایندگی های بیمه ایران که اقدام به ارائه بیمه محصولات IT کرده اند، گفت: کارت بیمه کالاهای دیجیتالی پول اضافه ای است که بعضی فروشندگان از خریدار دریافت می کنند اما زمانی که مصرف کننده به دفاتر بیمه ای مراجعه می کند کارشناس مشکل کالا را به نفع بیمه کارشناسی کرده و تشخیص نادرست در زمینه خدمات پس از فروش کالا می دهد. به این ترتیب مصرف کننده بهره ای از این خدمات نمی برد.
 
خسارت به مصرف کننده برگردانده می گردد
 
رئیس اتحادیه صنف رایانه در مورد فروشنده هایی که خریداران را ترغیب به گرفتن کارت بیمه محصولات می کنند نیز به مهر گفت: اینها یک عده اشخاص سودجو می باشند که برای منافع شخصی خود این کار را انجام می دهند. هم اکنون اقدام به شناسایی این فروشگاهها صورت گرفته و بعضی نیر شناسایی شده و اخطار دریافت کرده اند.
 
وی با بیان اینکه تعداد فروشگاههای متخلف در این زمینه از تعداد انگشتان دست فراتر می رود، ادامه داد: این موارد در کمیسیون شکایات اتحادیه صنف رایانه در حال بررسی است و چنانچه این فروشگاههای مطیع قانون نباشند حق ادامه کار نخواهند داشت و جواز کسبشان باطل می گردد.
 
میرمهدی با تاکید بر اینکه ما کارت بیمه را برای کالاهای دیجیتالی قبول نداریم و فروشنده ای که مصرف کننده را متقاعد کرده که خدمات بیمه خریداری کند باید پاسخگو باشد خاطرنشان کرد: خریداران و مصرف کنندگان می توانند در صورت مواجه شدن با مشکلاتی در این زمینه به کمیسیون بررسی به شکایات اتحادیه مراجعه کنند که در این صورت یا دستگاه تعویض می گردد و یا خساراتی که به مصرف کننده وارده شده از فروشنده دریافت و به مصرف کننده بازگردانده می گردد.
 
رئیس اتحادیه صنف رایانه در مورد خدمات "وارانتی" که در بازار دیجیتال به جای "گارانتی" به مشتریان ارائه می گردد نیز تصریح کرد: وارانتی در ایران اصلا معنی ندارد؛ با توجه به تحریم ایران، باید خدمات گارانتی در داخل کشور باشد و وارانتی که در تمام دنیا وجود دارد در ایران کاربرد ندارد.
 
وی تاکید کرد: طبق قانون هیچ فروشنده ای حق فروش کالا بدون خدمات پس از فروش را به هیچ عنوان نخواهد داشت.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.