کلینتون می‌خواهد نامش ماندگار شود

جام جم آنلاین: گفته می شود با توجه به اینکه وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد سال آینده از این مسئولیت کنار برود، همه تلاش خود را به کار می بندد تا تاثیری ماندگار بر رابطه آمریکا و هند برجای بگذارد.

هیلاری کلینتون در بخشی از سفر آسیایی اش به سه کشور، به هند سفر می کند تا درباره مسایل کلیدی منطقه ای و جهانی از جمله مسایل افغانستان، پاکستان، چین و میانمار با مقام های هندی رایزنی کند.

 گفته می شود با توجه به اینکه وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد سال آینده از این مسئولیت کنار برود، همه تلاش خود را به کار می بندد تا تاثیری ماندگار بر رابطه  امریکا و هند بجا بگذارد.

 تحلیلگران سیاسی هند این سفر کلینتون را اخطار قابل توجهی برای چین نیز تلقی می کنند.

منابع خبری، از تصمیم ناگهانی کلینتون برای بازدید ازهند بعنوان یک اتفاق عجیب یاد کرده اند. چون این بازدید در برنامه اولیه سفر او نبوده است.

 قصد اولیه سفر وزیر امور خارجه امریکا به آسیا، عمدتا حضور در دور چهارم مذاکرات راهبردی و اقتصادی چین-امریکا بوده که سوم و چهارم می در پکن برگزار می شود.

با این تغییر برنامه، کلینتون پنجم تا هشتم ماه می را در بنگلادش و هند می گذراند. وی در سفر به هند، علاوه بر دهلی نو، به کلکته، شهر مرکزی ایالت بنگال غربی می رود تا با درک بهتر اوضاع ایالت های شرقی هند که مهمترین آنها بنگال غربی است، به چشم انداز جامع تری از شرایط این منطقه دست یابد.

کسب نظرات دهلی نو پیش از اجلاس ناتو درباره افغانستان

کلینتون انتظار دارد در مدت سفرش در هند علاوه بر گفتگو با اس.ام کریشنا، وزیر امور خارجه هند، با مانموهان سینگ، نخست وزیر هند، نیز ملاقات کند.

 او همچنین روند پیشرفت مشارکت راهبردی دو کشور را با توجه به مذاکرات راهبردی هند-امریکا که در ماه ژوئن سال ۲۰۲۴ برگزار می شود بررسی خواهد کرد. 

تحلیلگران هندی، سفر به دهلی نو یکماه قبل از گفتگوهای راهبردی هند-آمریکا در سیزدهم ماه ژوئن را نشانگر اهمیت رابطه امریکا با هند برای شخص کلینتون می دانند، چنانکه پی. تی. آی. مهمترین خبرگزاری هند نوشته است: «این سفر پیام روشنی است برای همه منتقدانی که می گویند رابطه هند-امریکا شرایط خوبی ندارد.»

آنچه که  اهمیت ملاقات های بین کلینتون و رهبران هندی را افزایش می دهد این است که او مذاکره با مقام های بلندپایه چین، به دهلی نو می آید.

 وی سپس اجلاس مهم ناتو در شیکاگو را پیش رو دارد که قرار است در آن تصمیمات مهم درباره افغانستان اتخاذ شود.

گفته می شود که دولت اوباما رایزنی ها با هند درباره همه موضوعات مربوط به افغانستان را ضروری می داند و معتقد است که لحاظ کردن نظرات دهلی نو در موفقیت تصمیم گیری رهبران ناتو در اجلاس نیمه ماه می شیکاگو تاثیرگذار خواهد بود.

کلینتون در طول سفرش به هند علاوه بر مسائل دوجانبه، با همتای هندی خود درخصوص گفتگوهای اخیر صلح هند و پاکستان نیز گفتگو خواهد کرد.

 دولت اوباما همواره به گونه ای نشان داده که مشوق این مذاکرات بوده است. این در حالی است که کلینتون در سفر آسیایی خود به پاکستان سفر نمی کند.

گفتگوهای راهبردی هند و امریکا؛ مقصد سفر کلینتون به هند

با توجه به سفر غیر مترقبه کلینتون به هند انتظار می رود که مقام های بلندپایه آمریکا در ماه های آینده مجموعه دیدارهایی از هند داشته باشند.

 در گزارش های خبری گفته می شود قرار است در اوایل ماه ژوئن، لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا برای گفتگو با ای کی آنتونی همتای هندی خود به هند سفر کند.

چنانکه پرناب موکرجی، وزیر دارایی هند هفته گذشته اعلام کرده بود که تیموتی گیتنر، وزیر خزانه داری آمریکا ممکن است در ماه ژوئن برای دور بعدی گفتگوهای اقتصادی هند-امریکا به هند سفر کند. البته هنوز اعلامیه رسمی در این زمینه منتشر نشده است.

به نقل از کلینتون همچنین عنوان شده که زمینه سفر کریشنا، وزیر امور خارجه هند به واشنگتن برای شرکت در گفتگوهای راهبردی ماه ژوئن فراهم می شود.

 انتظار می رود که تعداد زیادی از وزرای کابینه  دو کشور در این مذاکرات راهبردی حضور داشته باشند.

مقام های رسمی، با اشاره به اینکه کلینتون اعلام کرده ممکن است سال آینده مسئولیت فعلی اش را ترک کند، می گویند که او به همین دلیل، می خواهد تاثیری ماندگار بر رابطه  امریکا و هند بجا بگذارد.

این در حالی است که مقامات دو کشور هنوز در حال برگزاری مذاکراتی درباره چگونگی این رابطه هستند.

سفر به بنگال غربی؛ یکی از مهمترین بخش های دیدار کلینتون از هند

وزیر خارجه امریکا همچنین در کلکته با مقام های ایالتی و نمایندگان سازمان های جامعه مدنی ملاقات خواهد داشت.

 سفارت آمریکا در هند از حدود یک هفته قبل از این سفر، شرایط ایالت بنگال غربی را برای سفر وزیر خارجه دولت اوباما مهیا کرده اند.

نانسی پاول، سفیر آمریکا در هند، به همراه تامپسون، رییس کنسول عمومی آمریکا و جمعی دیگر از مقام های رسمی، پیش از دیدار هیلاری کلینتون، با سروزیر بنگال غربی در کلکته ملاقات کردند.

سفیر آمریکا در هند در دیدار به ماماتا بنرجی، سروزیر بنگال، شگفتی خود را از تغییرات اساسی که در منطقه رخ داده ابراز داشت.

وی در باره سفر کلینتون گفت: وی پیش از این نیز سال ها پیش از کلکته دیدن کرده، اما فکر می کنم این سفر فرصت خوبی برای بدست آوردن اطلاعات دست اول از میزان تغییرات این شهر و شرق هند باشد، ضمن اینکه می تواند به چشم اندازی برای آینده این منطقه برسد.

بنگال غربی همواره در طول تاریخ یکی از ایالت های پیشروی هند بوده است. بطوری که در هند مثلی درباره این ایالت رایج است که می گوید آنچه بنگال امروز به آن می اندیشد، هند فردا به آن فکر می کند.

به نظر می رسد که مقام های آمریکایی اهمیت فرهنگی این منطقه را دریافته اند که سفیر آمریکا در هند درباره احیای دوباره بنگال غربی با سروزیر بنگال غربی مذاکره کرده است.

تا اینجا، همه مقدمات سفیر غیرمنتظره وزیر امور خارجه آمریکا به هند مهیاست. گروهی از اف. بی. آی. نیز ساختمان های دولتی را که احتمالاً کلینتون در آنها حضور پیدا می کند مورد بازرسی قرار داده اند.

 حالا باید دید که کلینتون از سفری که اهداف سیاسی و اجتماعی را بطور همزمان دنبال می کند، چه دستاوردهایی با خود به آمریکا می برد.

مریم پاپی – خبرنگار جام جم آنلاین در هند


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.