کلید خوردن طرحی بزرگ در دادگاه ها

مهر، آیت الله صادق آملی لاریجانی صبح چهارشنبه در دیدار مسئولان عالی قضایی و قضات با مقام معظم رهبری در بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) گزارش مبسوطی از عملکرد دستگاه قضا طی سه سال گذشته تاکنون ارائه کرد.

 
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در طول این سالها با همکاری قضات و کارکنان دستگاه قضا گامهای مهمی برداشته ایم گفت: مسئولیتهای تعریف شده برای قوه قضائیه و انتظارات مردم از این دستگاه بسیار سنگین است. از این رو یکی از مشکلاتی که با آن دست برگریبان هستیم بحث منابع انسانی کارآمد در قوه قضائیه است.
 
وی به دو نکته کلیدی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته اشاره کرد و گفت: حضرتعالی در هفتم تیرماه سال ۹۰ قدرت و اقتدار و اعتماد مردمی را لازمه دستگاه قضا دانستید که در این خصوص اقداماتی انجام شده است.
 
آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: از ۳۳ سال گذشته تا کنون بسیاری از افراد و قضات جذب شده در دستگاه قضا به مرز بازنشستگی رسیده اند حال آنکه توسعه شهرها و تراکم جمعیت نیاز قاضی را چند برابر کرده است. بر اساس آمارها و میانگین استاندارد جهانی در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به ۱۹ قاضی نیاز است در حالی که این آمار در ایران در ازای ار ۱۰۰ هزار نفر تنها ۱۰ قاضی است و این نشان می دهد که کار قضات ما چقدر سنگین است.
 
رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: ما برای رفع این مشکل جذب دانشجویان و نخبگان و دانشگاهیان را برای امر قضا در دستور کار قرار دادیم و در سال ۹۰ بیش از ۱۵ هزار نفر در آزمون سراسری قضات شرکت کرده و یکهزار و ۳۳۱ نفر پذیرش شده و در حال گزینش هستند. البته با توجه به فراخوان عمومی و طرح نخبه گزینی و معافیت نخبگان از آزمون کتبی و ارائه تسهیلات خاص امیدواریم به زودی مشکل کمبود قضات در آینده ای نزدیک برطرف شود.
 
آملی لاریجانی در ادامه به پیشرفتهای علمی و فنآوری در قوه قضائیه اشاره کرد و افزود: هم اکنون ۹۸ درصد دادگستریهای کل کشور به سیستم شبکه متصل هستند و مسئولان نظارتی دستگاه قضایی به سرعت می توانند آرای محاکم را بررسی و رصد کنند.
 
رئیس قوه قضائیه گفت: بنده این بشارت را می دهم که طرح عظیمی در آستانه کلید خوردن است که با اجرای آن بسیاری از مراجعات مردمی به دستگاه قضا کاهش یافته و پیگیری پرونده ها و ابلاغهای قضایی به صورت اینترنتی انجام می شود که به صورت آزمایشی به زودی این طرح از تهران آغاز می شود.
 
رئیس دستگاه قضا تقویت نظارت دیوانعالی کشور بر محاکم را یکی از مهمترین برنامه های قوه قضائیه عنوان کرد و افزود:هم اکنون قضات عالی رتبه به استانها رفته و با نگاه جدید و نقادانه بر محاکم نظارت و رسیدگی می کنند. بر اساس آمارها دادسرای انتظامی قضات در بازرسیهای ویژه خود در سال گذشته به ۱۱ استان سفر کرده و یکصد مورد نظارت و بازرسی داشته اند که با تشکیل شورای عالی نظارت چالشها در حال برطرف شدن است.
 
آملی لاریجانی ایجاد جایگاهی برای مطالعه و برنامه ریزی در دستگاه قضا را از مهمترین چالشهای ساختاری در قوه دانست و گفت: برای رفع این چالش معاونت راهبردی قوه قضائیه ایجاد کردیم که به زودی شاهد اثر گذاری این معاونت در بدنه دستگاه قضا خواهیم بود.
 
رئیس قوه قضائیه به برنامه ۵ ساله قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: تمام تلاش خود را کردیم تا برنامه ۵ ساله سوم دستگاه قضا را با مطالعه و تحقیق به سرانجام رسانیم که از مرحله تنظیم و تصویب گذشته و در آستانه ابلاغ است.
 
آملی لاریجانی برخورد قاطع با فساد در ابعاد مختلف را یکی از مهمترین اقدامات قوه قضائیه در این چند ساله عنوان کرد و افزود: همانطور که شاهد بودید در سال جاری محاکمه مفسدان اقتصادی و قاچاقچیان مواد مخدر و اشرار در دستور کار دستگاه قضا قرار گرفت و محکومیتهای آنان در اسرع وقت و حتی در ملاء عام اجرا شد. این اقدامات بنا به گفته نیروی انتظامی منجر به کاهش ۱۵ درصدی جرائم خشن شده است. حتی نرخ رشد زندان که در سال ۸۹ حدود ۲۰ درصد بوده در سال ۹۰ به ۳ درصد رسیده است.
 
رئیس قوه قضائیه در ادامه گزارش عملکرد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، پیشگیری از وقوع جرم ستاد حقوق بشر را ارائه کرد و افزود: در سال گذشته با ایجاد ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی موفقیت خوبی در کاهش جرائم انتخاباتی داشتیم.
 
پس از پایان گزارش رئیس قوه قضائیه، مقام معظم رهبری با قدردانی از عملکرد مثبت دستگاه قضا در زمان ریاست آیت الله آملی لاریجانی و خدمات قضات و کارکنان دستگاه قضا در مورد وضعیت زندانیان، بحث اعسار و رسانه ای شدن اسامی متهمان توصیه هایی به رئیس و مسئولان عالی قضایی و قضات ارئه فرمودند.
 
مشروح سخنان مقام معظم رهبری در ادامه منتشر می شود.
 


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.