کلیسای جامع سنت مری

کلیسای جامع سنت مری

کلیسای جامع سنت مری (صعود مریم به آسمان) توسط پیترو بلوسجی و پیر لوئیجی نروی در شهر سان فرانسیسکو طراحی شده است.

اختصاصی معماری نیوز:

کلیسای جامع سنت مری (صعود مریم به آسمان) با تلفیقی جذاب از دیانت کاتولیک های سنتی و تکنولوژی مدرن، تبدیل به نقطه عطفی متمایز در نمای شهر سان فرانسیسکو شده است.

شکل این کلیسا که توسط معمارانی به نامهای پیترو بلوسجی و پیر لوئیجی نروی، با استفاده از آنچه که در بالاترین رده مهندسی در نظر گرفته شده بود، طراحی شده که بازدید کننده ها را از تمام نقاط جهان و طیف مذهبی به خود جذب می کند.

تاریخچه بیشتری در مورد کلیسای جامع سنت مری (صعود حضرت مریم ) بعد از مشاهده تصاویر زیر خواهد آمد.

معماری کلیسای جامع سنت مری با الهام گرفتن از شکل صلیب، به هر دو حالت عمودی و افقی اهمیت می دهد. همانطور که چشم ها به سمت بالا به گستره گنبد کشیده می شود،قلبها به بالا، به سوی آسمان و خداوند پرواز داده می شوند.

ماهیت هنری کلیسای جامع سنت مری سان فرانسیسکو، از طریق سادگی متوازن، اتحادی بین آسمان و زمین را تداعی می کند که از طریق مهندسی مدرن امکان پذیر می شود.

قطع مخروطی هذلولی جریان دلپذیری به سمت بالا ایجاد می کند  تا زمانی که به ارتفاع ۱۹۰ پایی  جایی که در آن چهار گوشه در یک تقاطع به هم می پیوندند می رسد. کلیسای جامع، ۲۵۵ متر مربع است و تاجی در راس آن با صلیب طلایی به بلندی ۵۵ پا قرار داده شده است .

گنبد ۱۹ طبقه در هر گوشه طرح طبقه بر تیرک هایی تکیه داده شده که هر کدام برای مقاومت در برابر ده میلیون پوند فشار ساخته شده اند.

تیرک ها، با محیط دایره ای ۲۴پایی در نقاط باریک خود، در ۹۰ فوتی پایین سنگ پایه جاسازی شده اند. ۱۶۸۰ صندوق مثلثی شکل پیش ساخته شگفت آور، فضای داخلی گنبد را تشکیل می دهد که ۱۲۸ اندازه مختلف مثلثی را نمایان می سازد.

اینها همه وزن ساختمان را به پایین زمین انتقال می دهند، در حالی که به پنجره های بزرگ اجازه می دهد تا نماهایی از شهر سنت فرانسیس آسیسی را به نمایش درآورد. برای یادآوری خاطرات رسالت تاریخی معماری، آجرهای قرمز بر روی زمین به مدل های و الگوهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

با  تدقیق بیشتر بر ریشه های سنتی کلیساهای کاتولیک، بخشی مهم از طراحی و تجربه کلیساهای سنت مری، شیشه های رنگی است که در سرتا سر چهار طرف اینگونه ساختمانها به سمت بالا به چشم می خورد. در سطح بالایی ساختمان، چهار ردیف شیشه تغییر جهت می دهند که طرح افقی ایجاد می کند و با الگوها وطرح های موزائیک های شیشه ای یک صلیب می سازند.

نور رنگی که از میان پنجره ها می تابد منظره های اطراف شهر سان فرانسیسکو را زیبا و برجسته می سازد که برای شرکت کنندگان در کلیسا یادآور تعهد آنها به خدمت به سلطنت الهی بر روی زمین است.

آثار هنری بیشتری در کلیسای جامع در بالای محراب آویخته شده، مجسمه جنبشی آویزان اثر ریچارد لیپولد توسط سیم های طلا، پانزده طبقه بالای زمین به صورت معلق آویزان شده است.

ایده اولیه آن در ماه اوت سال ۱۹۶۵ رخ داده است، و دو سال بعد نماینده پاپ، لوئیجی ریموندی سنگ بنای آن را متبرک کرد و  ساخت و ساز این بنا در سال ۱۹۷۰ به پایان رسید.












منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز – ترجمه : سمیه پیلوار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.