کلینتون: ائتلاف ناتو در معرض افتراق نظامی است

۱۵اردیبهشت،

cnn-7.jpg

هیلاری کلینتون معتقد است ناتویی که کشورهای عضوش به سبب مشکلات اقتصادی و سیاسی فلج باشند، از لحاظ نظامی نیز ائتلافی ضعیف خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سی‌.ان.ان، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در سخنرانی در مراسم اهدای جوایز سالانه به چهره‌های برتر که از سوی شورای آتلانتیک برگزار شد، گفت: ناتو با وجود بعضی اعضا که خواهان و حتی قادر به پرداخت هزینه دفاع مشترک و قبول بار این مسئولیت می باشند به دو لایه تبدیل شده است.

وی افزود: حتی در این شرایط دشواراقتصادی ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که بزرگترین ائتلاف تاریخ تبدیل به افتراق نظامی شود.

کلینتون تاکید کرد که کشورهای عضو ناتو باید دربارهٔ مسئولیت‌های مشترک درخصوص امنیت و آمادگی بیشتر فکر کنند. ناتو نه فقط به سبب کمبودهای بودجه‌ بلکه به سبب کمبودهای سیاسی در حال فلج شدن است. اروپا و آمریکا با چالش‌هایی در زمینه امنیت، انرژی، تجارت و آمادگی نظامی رو به رو می باشند.

کلینتون با اشاره اتکای اروپا به گاز طبیعی روسیه گفت: این کاملا مشخص و واضح است که انحصار در هر چیزی به ویژه در زمینه انرژی خطرآفرین است و کشورها را در مقابل تهدیدها و اجبار آسیب پذیر ساخته و تعادل و قدرت را بر هم می‌زند.

وزیرخارجه سابق آمریکا درخصوص یک پروژه که سبب انتقال گاز طبیعی از دریای خزر و آسیای مرکزی به اروپا شده گفت: من یکی از حامیان شورای انرژی آمریکا- اتحادیه اروپا بودم و به ایجاد آن کمک کردم. در حالی که این شورا به تعمیق همکاری ما در زمینه مسائل راهبردی انرژی کمک کرده است.

وی همچنین گفت که افزایش چشمگیر تولید گاز طبیعی در آمریکا به بازارهای اروپایی کمک کرده تا رقابت پذیرتر باشند زیرا آمریکا کمتر وارد می‌کند و بنابراین تامین بازار افزایش می‌یابد.

کلینتون این سخنان را طی ضیافت شام شورای آتلانتیک که به طور سالانه به منظور اعطای جوایز به چهره‌های برتر از لحاظ سیاسی، تجاری و هنری برگزار می‌شود ایراد کرد.

در این مراسم وی به همراه آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو جوایز رهبری درخشان بین المللی را دریافت کردند.

کلینتون صریحا از راسموسن به خاطر تلاش‌هایش ستایش کرد. اما از طرف دیگر وی این مساله را انکار نکرد که کشورهای ناتو باید در خصوص اشتراک عادلانه مسئولیت در زمینه امنیت و آمادگی بیشتر فکر کنند.

کلینتون به مشارکت ناتو در لیبی به عنوان موفقیتی در زمینه شراکت بین المللی اشاره کرد. اما گفت که در این مثال تنها بعضی از کشورهای عضو ظرفیت کمک به مداخله را داشتند.

کلینتون تاکید کرد: ما ملاحظه کردیم که کمتر از یک سوم از اعضای ناتو در ماموریت‌های تهاجمی شرکت کردند.

کلینتون در عین حال گفت که کشورهای بسیاری متمایل به مشارکت بودند اما با کمبود امکانات اطلاعاتی، شناسایی و تجسس به منظور ایفای نقش رو به رو بودند.

با وجود آنکه کلینتون در سخنانش اشاره مستقیمی به سوریه نکرد اما در حالی این اظهارات را مطرح کرد که بعضی از اعضای ناتو نظیر ترکیه، در حال بررسی هزینه‌های افزایش مداخله در سوریه می باشند.

راسموسن که پیش از کلینتون سخنرانی می‌کرد همچنین بخش عمده سخنانش را بر ناتو متمرکز کرد.

وی تاکید کرد که ناتو صرفا یک ائتلاف نظامی نیست و در عین حال خواهان افزایش هماهنگی میان کشورهای اقیانوس اطلس در حوزه تجاری به عنوان راهی برای افزایش قدرت کلی ائتلاف شد.

وی همچنین در عین حال تقاضای کلینتون را که خواهان تقسیم عادلانه مسئولیت‌های مشترک در ائتلاف ناتو شده بود تکرار کرد و در عین حال گفت که اروپا باید تبدیل به شریک قدرتمندی شود که آمریکا به آن نیاز دارد.

راسموسن خاطرنشان ساخت: ما ممکن است به لحاظ جغرافیایی از هم جدا باشیم اما در ارزش‌های یکسانی با هم مشترک هستیم.

وی افزود: هیچ کشور و قاره‌ای نمی‌تواند به تنهایی با چنین چالش‌هایی تعامل کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.