کمالوندی: روسیه به خاطر لغو معافیت‌های آمریکا از فردو کنار نکشید

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تلقی ما این است که روس‌ها به خاطر تمدید نشدن معافیت‌های آمریکا کنار نمی‌کشند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، بهروز کمالوندی در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایسنا درباره توقف همکاری روسیه در پروژه تولید رادیوایزوتوپ‌ پایدار در سایت فردو اظهار کرد: حدود هفت، هشت روز پیش در رابطه با این موضوع با روس‌ها مذاکراتی داشتیم. به لحاظ فنی در جایی که ایزوتوپ پایدار تولید می‌کنیم غنی‌سازی کنیم. از این رو وقتی تصمیم گرفته می‌شود کار غنی‌سازی کنیم به طور طبیعی نمی‌توان همزمان تولید ایزوتوپ پایدار داشته باشیم.

وی ادامه داد: در مذاکرات ما چند روش جایگزین پیشنهاد و بحث شد تا این همکاری در سطوح فنی ادامه یابد و این گفت‌وگوها ادامه دادند.

کمالوندی با اشاره به آنچه در برجام در این زمینه تولید ایزوتوپ‌های پایدار در فردو آمده است، گفت: در برجام آمده است که باید این کار در محل مورد پیش بینی انجام شود، البته گفته نشده کدام دو زنجیره. می تواند هر کدام از دو زنجیره از هشت زنجیره باشد. اما وقتی بررسی کردیم دیدم ایزوله کردن هر کدام از دو زنجیره ها مشکلاتی را ایجاد می کند در عین حال مباحث در این مورد بین ما و روسیه ادامه دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره تاثیر لغو معافیت تحریمی آمریکا از این پروژه و قطع همکاری روس ها پس از آن گفت: تلقی ما این است که روس ها به خاطر تمدید نشدن معافیت های آمریکا کنار نمی کشند کما اینکه نیروگاه ۲ و۳ بوشهر را در دست اقدام دارند. همچنین باید بگویم که ما می توانیم حتی بدون روس ها به لحاظ فنی در رابطه با تولید ایزوتوپ‌های پایدار کار را ادامه دهیم. البته به لحاظ سیاسی اگر روس ها کنار ما باشند حتما بهتر است.

وی خاطرنشان کرد که در آینده نزدیک  اطلاعات بیشتری درباره همکاری با روس ها در این مورد یا انجام این پروژه بدون حضور روس ها به افکار عمومی توضیح خواهیم داد.

کمالوندی گفت: ما در روش های غیر سانتریفیوژی داریم مرکزی را ایجاد می کنیم در سایت فردو که تا چند ماه دیگر کار ساختمانی آن تمام می شود تا بدون استفاده از سانتریفیوژ ایزوتوپ پایدار تولید کنیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.