کمالوندی: عدم اجرای پروتکل الحاقی باعث تردید و ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اجرای پروتکل الحاقی هیچ مشکلی را در روند برنامه غنی سازی ایجاد نمی‌کند در عین حال تاکید کرد که عدم اجرای پروتکل الحاقی باعث تردید و ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، بهروز کمالوندی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس در جریان بررسی کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» با تبریک و تسلیت شهادت مظلومانه دانشمند هسته ای و دفاعی دکتر محسن فخری زاده و تبریک سالروز مجلس گفت: در این شرایط سخت آنچه مهم تر از همه چیز است حفظ و تقویت انسجام ملی است. دشمن از تمامی امکاناتش از جمله فشار اقتصادی و ترور و سیاست های شیطانی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می کند. لازم است برای انسجام، امید را در بین مردم تقویت کرد، تزریق ناامیدی در جهت منافع کشور نیست و مایوس کردن مردم باعث می شود در زمین دشمن بازی کنیم.

وی افزود: یکی از نقاط قوت کشور صنعت هسته ای است که مایه مباهات افتخار و اقتدار است. صنعت هسته ای امروز شاداب و فعال کار خودش را ادامه می دهد. متاسفانه برخی افراد چه آگاهانه و چه ناآگاهانه پیشرفت های صنعت هسته ای را زیر سوال می برند و می گویند که این صنعت نابود شده است. بهترین دلیل نادرستی این ادعا طرح امروز است.

کمالوندی یادآور شد: شما توقع دارید در مدت کوتاهی اقداماتی مثل نصب ۱۰۰۰ سانتیریفیوژ آی آر ۶ توسط این سازمان انجام شود یا انتظارات دیگر مربوط کارخانه اورانیوم فلزی  و فعال کردن بسیاری از بخش ها که خودش دلیلی بر این است که این صنعت به صورت شاداب به کار خود ادامه می دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اظهارات خود در کمیسیون های امنیت و انرژی خاطر نشان کرد: اگر برخی به نابودی صنعت هسته ای اشاره می کنند سه موضوع را می گویند؛ یکی راکتور آب سنگین اراک است یکی از مواردی که قبلا در همین طرح بود و آن را کنار گذاشتند احیای قلب راکتور اراک در مدت ۴ ماه بود؛ من می خواهم بگویم این کار در دو ماه هم قابل انجام است. قلب راکتور که می گویند سیمان ریخته اند و نابود شده با دلایلی که آقای صالحی توضیح داد کاملا واضح است که قابل احیا است.

وی همچنین ادامه داد: راکتوری که ۶ کامپوننت اصلی مثل ماشین سوخت گذار،  اتاق فرمان، پمپ های اصلی ، پمپ های خنک کننده، مدار دوم و غیره و ذالک را نداشت. یا بحث کاهش سانتریفیوژها که امروز این امکان را داریم که هم سانتریفیوژهای قدیم و هم جدید را نصب کنیم و کاهش ذخایر که در حال حاضر چیزی حدود ۳۸۰۰ کیلو مواد داریم که با قبلا ۴ تا ۱۰۰ تن داشتیم تفاوت آنچنانی ندارد.

کمالوندی با بیان این که در اکتشاف از معدل ۴ تن به ۴۰ تن رسیده ایم اضافه کرد: در اکتشاف صدها هزار کیلومتر اکتشاف و استخراج شده و برای اولین بار دو سال پیش بعد از ۱۰ سال کارخانه تبدیل را داشتیم که یو اچ اف تولید کرد؛ در حالی که ۱۰ سال خوابیده بود. در حوزه غنی سازی تیل هایی که از آن استفاده نمی شد را به کار بردیم و کار جدیدی بود که باعث شد ۲۵ تا ۳۰ تن کیک زرد و مواد جدیدی داشته باشیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که برق هسته ای نیروگاه اول کاملا توسط پرسنل ایرانی اداره می شود گفت: دو نیروگاه جدید در حال ساخت است . در پزشکی هسته ای هم رادیو داروهایی صادر می شود .

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به این که من باید نظر دولت را هم مطرح کنم عرض می کنم که اجرای پروتکل الحاقی هیچ مشکلی را در روند غنی سازی ایجاد نمی کند، اما عدم اجرای آن باعث تردید و ابهام نسبت به برنامه هسته ای ایران خواهد شد و به همین دلیل احتمالا در مواد، نماینده وزارت خارجه ملاحظات خود را نسبت به این موضوع مطرح خواهد کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.