کمبریج علیه آکسفورد: این انگلیسی ملکه است!

۰۷م آذر ،

این کتاب در حالی روانه بازار شده که آخرین ویرایش جدی دیکشنری آکسفورد در سالهای دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی صورت گرفته و تا امروز تغییرات جزئی در آن صورت گرفته بود. «سارا اوگیلوی» ویراستار سابق فرهنگ لغات آکسفورد حدود ۱۱ سال تحقیقات خود را در کتابی با عنوان «کلمات جهان» که به نوعی تاریخچه ای دربارهٔ فرهنگ لغات دانشگاه آکسفورد محسوب می گردد، منتشر کرده و در آن فاش می کند که ویرایش دیکشنری آکسفورد بین سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۶ به ریاست رابرت بورچفلد به صورتی انجام شده که کلمات با ریشه های غیر بریتانیایی حذف شود و به نقل از او انگلیسی به مردم عرضه شود که وی آن را انگلیسی ملکه خطاب کرده است.

به نوشته این کتاب در ویرایش های تازه کتاب آکسفورد حساسیت ویژه ای روی لغت هایی با ریشه های خارجی اعمال شده و اکثر آنها در این سالها یا حذف شده یا جایگزینی بریتانیایی برای آنها انتخاب شده است. در حقیقت در آکسفوردهای تازه به جای انگلیسی بین المللی از انگلیسی آنگلوساکسونی استفاده شده است و همانطور که اوگیلوی می نویسد در لغات کتابهای تازه دانشگاه آکسفورد بیشتر به سیاست های امپراطوری بریتانیای قدیم و گسترش اصالت های قدیم مردم این کشور توجه شده است.


رابرت بورچفلد

وی ویرایش های بورچفلد را با نسخه های سال ۱۹۳۳ این دیکشنری مقایسه می کند که معلوم می گردد در نسخه های تازه تاثیر زبان و لهجه های خارجی به عنوان تهدید برای زبان و اصالت انگلیسی ها در نظر گرفته شده است. بر اساس تحلیل اوگیلوی حدود ۱۷درصد از لغات نسخه های قدیم اصلاح و یا حذف شده است.  نمونه ای از این لغت ها کلمه balisaur نام حیوانی شبیه گورکن است که در کشور هندوستان زندگی می کند و یا کلمه wake-up که اصالت آمریکایی دارد و معنای بلند شدن از خواب می دهد. وی با بررسی اسناد و خبرهای دانشگاه آکسفورد دریافت که جیمز مورای اولین ویراستار دیکشنری آکسفورد در قرن ۱۹ میلادی با انتقادات شدیدی از سوی مقامات انگلیسی برای ورود لغت های خارجی و ترکیبی از زبانهای دیگر روبرو بوده است. اولین نسخه از دیکشنری آکسفورد در سال ۱۸۸۴ انتشار یافت که شامل لغت هایی از تمام نقاط جهان بود.

گاردین/ ۲۶ نوامبر/ ترجمه محمد حسنلو

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.