کمبود اهدا کنندگان خون زن در کشور

آمار نشان می دهد سهم زنان در اهدای داوطلبانه خون در ایران کمتر از ۱۰ درصد است.

دکتر بشیر حاجی بیگی رئیس سازمان انتقال خون تهران در این خصوص به خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، گفت: با توجه به افزایش جمعیت، بروز حوادث و سوانح گسترش روش های تشخیص درمان در زمینه بیماران سرطانی و ژنتیکی ، انجام اعمال جراحی که با پیشرفت علم پزشکی روی می دهد موجب شده است تا نیاز بشر به خون و فرآورده های آن بیش از گذشته باشد.
 
وی تصریح کرد: اکنون  خانم ها سه بار در سال و آقایان ۴ بار در سال می توانند خون  خود را اهدا کنند و بر اساس گزارش ها زنان مشارکت بسیار کمی در تامین خون مورد نیاز بیماران را دارند.
 
حاجی بیگی افزود: روزانه افراد زیادی به صورت داوطلبانه جهت اهدای خون سالم خود به پایگاه های انتقال خون مراجعه می کنند که سهم مردان در این میان بسیار بیشتر از زنان است و سهم آن به ۹۰ درصد می رسد و سهم زنان کمتر از ۱۰ درصد است اما این نسبت در کشورهای توسعه یافته آمریکایی، اروپای غربی و اقیانوسیه تا ۵۵ درصد می رسد.
 
** چرا زنان خون نمی دهند؟
 
رئیس سازمان انتقال خون استان تهران در مورد دلایل سهم پایین زنان در اهدای خون اشاره کرد: نسبت بسیار پایین سهم زنان در اهدای داوطلبانه خون در ایران دلایل متفاوتی دارد که نیاز است برای رفع هر چه بهتر نیاز به خون در کشورمان این مشکلات می شوند.
 
وی گفت: تغذیه نامناسب، بالا بودن میزان شیوع کم خونی و اطلاعات ناکافی از مهم ترین علل این مشارکت کم خانم ها در امر اهدای خون است.
 
حاجی بیگی در ادامه به ترس خانم ها از اهدای خون اشاره کرد و افزود: بیشتر خانم ها در کشور به دلیل ترس از ابتلا به کم خونی از اهدای خون نگران هستند و از انجام آن خودداری می کنند در حالی که هموگلوبین هر فرد در زمان بدو مراجعه به پایگاه های انتقال خون و قبل از خونگیری به طور دقیق بررسی می شود تا مشکلی به وجود نیاید.
 
وی در خاتمه خاطر نشان کرد: پزشکان آموزش دیده که در پایگاههای انتقال خون مستقر هستند به هیچ وجه اجازه اهدای خون را به افراد مبتلا به کم خونی نمی دهند و همچنین به خانم هایی که خون اهدا می کنند جهت پیشگیری از کم خونی قرص آهن ارائه می دهند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.