کمبود شدید نیروی انسانی در بعضی پروژه‌های آب و برق/ ۲۷ درصد تعهدات ایجاد اشتغال محقق شد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

5-209.jpg

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو با تاکید بر کمبود شدید نیروی انسانی در بعضی پروژه‌های صنعت آب و برق، میزان تحقق تعهدات این وزارتخانه در ایجاد اشتغال سال جاری را ۲۷ درصد اعلام نمود.

به گزارش تفسیری خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا قاسمی پورافشار که در نشست خبری با خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار نمود: استخدام‌های وزارت نیرو در دو بخش دولتی و غیردولتی انجام می‌شود که در بخش دولتی باید با مجوز و در بخش غیردولتی براساس اساسنامه‌ی شرکت‌ها صورت گیرد. به‌گونه‌ای که هر ساله نیازهای استخدامی در شرکت‌های غیردولتی به تفکیک استان‌ها و براساس توسعه‌ی رخ‌ داده و خروجی نیروی انسانی احصاء شده و از سوی مجمع آن شرکت‌ها به معاونت منابع انسانی وزارت نیرو ابلاغ می‌شود.

وی افزود: در معاونت تحقیقات و منابع انسانی نیاز‌ها را با دستور‌العمل‌های موجود تطبیق داده و شرایط را برای برگزاری آزمون فراهم می‌کنیم تا پس از ابلاغ سه برابر ظرفیت اعلام شده، در گزینش، نیروهای مورد نظر استخدام شوند. این درحالی است که در بخش دولتی از ابتدای برنامه چهارم تاکنون هیچ‌گونه مجوزی برای جذب و استخدام نیروی تازه داده نشده است.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو با اشاره به توسعه و احداثات تازه در حوزه‌های وزارت نیرو و خروجی نیروی انسانی به دلایل مختلف از این مجموعه به عنوان دو عامل مهم به نیازمندی این وزارتخانه به جذب نیروی تازه عنوان نمود: در بخش توسعه شبکه آب و برق و احداثات تازه شاهد راه‌اندازی ۱۹ شرکت آب منطقه‌ای و احداث و افتتاح ۲۵ پست برق تازه بوده‌ایم که این احداثات تازه به نیروی انسانی تازه نیاز دارد که آنها را به تفکیک احداثات و پست‌های خالی‌شده در سال قبل حدود ۹ هزار و ۹۰۰ نفر به معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی ریاست جمهوری اعلام نمودیم.

قاسمی پور‌افشار در ادامه تصریح نمود: به دنبال این اعلام نیاز با برگزاری سه مرحله آزمون استخدامی موافقت شده و مجوز آن دریافت شد تا در مرحله‌ی اول با برگزاری آزمون استخدامی بتوانیم سه هزار و ۳۰۰ نفر را استخدام کنیم. این درخواست در سال ۹۰ ارائه شده و مجوز برگزاری این آزمون در هفدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری به وزارت نیرو ابلاغ شده که امیدواریم تا دی‌ماه بتوانیم این آزمون را برگزار کنیم.

وی در خصوص تفکیک نیاز‌های اعلام شده عنوان نمود: براساس نیاز‌های هر یک از استان‌ها سه هزار و ۳۰۰ نفر جذب شده در آزمون استخدامی آتی را تفکیک نموده‌ایم به‌گونه‌ای که دو هزار نفر در بخش فنی و هزار و ۳۰۰ نفر در بخش کارگری مشغول به کار خواهند شد.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو در خصوص جذب نخبگان عنوان نمود: در برنامه‌ی چهارم مجوز جذب تعدادی نخبه به وزارت نیرو داده شده بود که در آن بعضی اشکالات وجود داشت و در واقع مجوز آن زیر سوال بود، اما در ادامه توانستیم جذب ۷۰۰ نفر آنها را بدون مشکل انجام داده و جایگزین خلاء‌های موجود در وزارت نیرو کنیم که با استخدام سه هزار و ۳۰۰ نفری در آزمون آینده به حدود چهار هزار نفر می‌رسد.

پورافشار ادامه داد: هم‌چنین برای جذب ۶۲۹ نفر در بخش غیردولتی که شامل هشت شرکت توزیع برق، پنج شرکت مدیریت تولید و ۲۰ شرکت در حوزه‌ آبفا در صدد برگزاری آزمون هستیم که مهلت ثبت آن تا ساعت ۲۴ فردا شانزدهم آبان و تاریخ آزمون بیست‌وششم همین ماه است.

وی با اشاره به نیاز‌های موجود در احداثات تازه و پست‌های خالی‌شده در بخش‌های تخصصی وزارت نیرو عنوان نمود: در صورتی که نتوانیم برنامه‌های خود را تا دی‌ماه به گونه‌ای هماهنگ کنیم که این آزمون در مورد مقرر برگزار شود با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد، چرا که در پست‌های خاصی مانند سد‌سازی و غیره به نیروی تازه نیاز داشته و در صورت برگزار‌نشدن این آزمون این پروژه‌ها با مشکل شدید کمبود نیرو مواجه خواهند شد.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو در خصوص میزان نیروی انسانی به کار گرفته شده در حوزه وزارت نیرو در بخش‌های دولتی و خصوصی عنوان نمود: مجموع نیروهای رسمی، پیمانی و قرار‌دادی وزارت نیرو در بخش‌های دولتی ۲۳ هزار و ۷۲۰ نفر و در بخش‌های غیردولتی ۴۹ هزار و ۹۱۵ نفر بوده است که جمعا به ۷۳ هزار و ۶۳۵ نفر می‌رسد. هم‌چنین نیروهای شرکتی در بخش دولتی ۲۵ هزار و ۵۱۷ نفر بودند که از این میان ۱۵ هزار و ۲۰۴ نفر براساس بند «الف» ماده شش مصوبه‌ی شورای عالی اداری تبدیل وضعیت شد و مابقی آنها براساس بند «ب» می‌توانند تعاونی تشکیل داده که با تفاهم‌نامه امضاء‌شده با وزارت تعاون نیروهای شرکتی که تعاونی تاسیس نمایند شامل تسهیلاتی مانند افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی حقوق و غیره خواهند شد.

۲۷ درصد تعهد ایجاد اشتغال وزارت نیرو محقق شد

پورافشار در خصوص سهم اشتغال وزارت نیرو برای ایجاد ۲٫۵ میلیون فرصت شغلی تصریح نمود: تعهد وزارت نیرو برای سال قبل ایجاد ۳۶ هزار فرصت شغلی بود که به خوبی محقق شد و در سال جاری نیز وزارت نیرو متعهد شد تا از این میان ۴۵ هزار و ۳۴۱ شغل ایجاد کند که تاکنون ۲۷ درصد از آن به وقوع پیوسته است.

وی درباره چگونگی جذب سرباز نخبه در وزارت نیرو خاطر نشان نمود:‌ از آنجا که وزارت نیرو از جمله دستگاه‌هایی است که فعالیت‌های کاربردی بسیاری انجام می‌دهد، از سال ۸۶ حدود ۱۸۵ نفر را در قالب سرباز نخبه به‌کارگیری نموده که تاکنون ۱۴۶ نفر از آنها پروژه خود را به پایان رسانده و از مجموعه نیرو جدا شده‌اند اما مابقی آنها در حوزه تحقیق و پژوهش در حال فعالیت می باشند.

ابراز نگرانی از واگذاری زمین پژوهشگاه نیرو

قاسمی‌ پور‌افشار با ابراز نگرانی از وضعیت پژوهشگاه نیرو عنوان نمود: در سال‌های قبل قرار بود تا این پژوهشگاه به وزارت نیرو واگذار شود اما براساس تصمیم‌گیری‌های انجام شده و به دستور رییس جمهور در صدد شدیم تا مکان این پژوهشگاه را به فروش رسانده تا بتوانیم بدهی‌های خود را به شرکت‌هایی مثل مپنا بپردازیم این درحالی است که علی‌رغم انجام اقدامات لازم برای واگذاری مکان این پژوهشگاه به مپنا نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که نمی‌توانیم بدون صرف بها‌ی هنگفت مکان تازهی را متناسب با فعالیت‌های تحقیقاتی این پژوهشگاه پیدا کنیم، هم‌چنین بعضی از تجهیزات و ساختمان‌های احداث شده دقیقا با ماموریت‌ها و فعالیت‌های تحقیقاتی محققان آن منطبق بوده که برای ایجاد مجدد آن در فضایی دیگر نیاز به صرف بها‌ است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به حمایت شورای عالی اداری برای اجرای هرچه بهتر مصوبه‌ی واگذاری پژوهشگاه بدون آسیب‌دیدن فعالیت‌های تحقیقاتی وزارت نیرو عنوان نمود: بودجه‌ی تحقیقاتی وزارت نیرو در سال ۹۱، نیم درصد بودجه تملک‌ حاویی آن تا حدود ۲۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بخش دولتی و غیردولتی در نظر گرفته شده است.

تنها ۵۰ نفر دورکار شدند

قاسمی پور‌افشار در پایان درباره وضعیت دورکاری و انتقال نیرو‌های انسانی به خارج از پایتخت تصریح نمود: در خصوص خروج از پایتخت متاسفانه تمایلی برای رفتن نیروهای انسانی وجود ندارد و تاکنون حدود ۵۰ نفر از تهران به شهرستان‌های خود رفته‌اند، اما تسهیلات بسیاری برای این نیروهای انسانی مانند ارتقاء رتبه اداری و تامین کمک بها رفاهی و بها‌ی مسافرت آنها در نظر گرفته شده است و بعضا شاهد بودیم که نیروهای انسانی با انتقال به شهرستان تبدیل وضعیت شده‌اند اما در زمینه‌ی دورکاری در صورت ظرفیت‌سازی می‌توانیم با وجود احصاء نیاز‌ها در بخش‌های مختلف آن را تقویت کنیم اما در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از نیروهای وزارت نیرو به دورکاری مشغول می باشند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.