کمبود منابع مالی در فضای کسب و کار کشور ادامه دارد/ مشکل اصلی ۲۵۱ تشکل اقتصادی کشور چیست؟

علی پاکزاد: ادامه مشکل تامین مالی برای فعالین اقتصادی در پاییز سال ۸۸ به صورت جدی در گزارش های ارزیابی فضای کسب و کار منعکس شده و تا پاییز سال ۹۰ نیز ادامه پیدا کرده و شاهد آن هستیم، ارزیابی صورت گرفته از سوی مرکز پژوهشهای مجلس در پنجمین گزارش پایش فضای کسب و کار این موضوع را تائید می کند.

براساس گزارش یادشده، ۲۵۱ تشکل اقتصادی سراسر کشور در پاییز ۱۳۹۰ «تامین مالی»، «نرخ بالای بیمه اجباری نیروی انسانی» و «وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی» را بزرگترین عوامل محدود کننده در اداره بنگاه‌ها در ایران داشته‌اند.

تشکل‌های اقتصادی کهگیلویه و بویر احمد، آذربایجان غربی و خراسان شمالی، ارزیابی بدتر و تشکل‌های اقتصادی استانهای همدان، ایلام و هرمزگان ارزیابی بدتری از مؤلفه‌های محیط کسب و کار در پاییز ۱۳۹۰ ارایه کرده‌اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد تشکل‌های اقتصادی بخش خدمات ارزیابی بدتر و تشکل‌های اقتصادی بخش کشاورزی ارزیابی بهتری از مؤلفه‌های محیط کسب و کار ارایه داده‌اند.

تشکل‌های مشارکت‌کننده در این مطالعه، در ارزیابی عملکرد دستگاه‌های حکومتی مرتبط با کسب و کار، اداره ثبت شرکت‌ها و ادارات صنایع و معادن استان‌ها را دارای بهترین عملکرد و سازمان امور مالیاتی، شهرداری‌ها و بانک‌های دولتی را واجد بدترین عملکرد در پاییز سال ۹۰ ارزیابی کرده‌اند.

در این پیمایش، همچنین دو سوال درباره مسایل روز اقتصاد ایران (هدفمندکردن یارانه‌ها و سفرهای استانی دولت) نیز مطرح شد.

در سوال اول پرسیده شد اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها طی یکسال گذشته چقدر باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی در واحدهای عضو آن تشکل شده است.

۱۹درصد از تشکل‌های مشارکت‌کننده در این مطالعه پاسخ دادند هدفمند کردن یارانه‌ها بیش از ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی در واحدهای عضو آن تشکل‌ها شده است. ۲۵ درصد این میزان صرفه‌جویی را ۱۰ تا ۲۰ درصد، ۲۹ درصد کمتر از ۱۰درصد ارزیابی کرده‌اند و ۱۸ درصد نیز اعلام کرده‌اند هدفمندکردن یارانه ها تاثیری در مصرف انرژی در واحدهای عضو آن تشکل‌ها نداشته است.

واحدهای بخش خدمات، میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها را بیشتر از واحدهای بخش‌های کشاورزی و صنعت ارزیابی کرده‌اند.

در سوال دوم، پرسیده شده سفرهای استانی دولت در ۶سال گذشته چقدر در رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری در استان شما تأثیر گذاشته است؟

۲۴درصد تشکل‌های اقتصادی مشارکت کننده در این مطالعه پاسخ دادند تا حدودی، ۲۲درصد پاسخ دادندکم، ۳۲ درصد نیز پاسخ دادند خیلی کم و فقط ۶درصد تشکل‌های اقتصادی مشارکت‌کننده در این مطالعه، اثر سفرهای استانی دولت در رفع موانع تولید و سرمایه گذاری در استان خود را زیاد و بسیار زیاد ارزیابی کرده‌اند.

/۳۱۲۲۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.