کمبود وارفارین و پلاویکس در داروخانه‌ها

فروردین ۱۴۰۳

ممتاز نیوز : حسن اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری پانزدهمین کنگره قلب و عروق ایران خاطرنشان کرد: به روز کردن راهنماهای بالینی در درمان قلب و عروق یکی از دغدغه‌های جامعه متخصصان قلب و عروق است که برای اولین بار بنا داریم تا پروتکل‌های درمانی سال ۲۰۱۲ و ۲۰۲۲ را که توسط انجمن قلب و عروق آمریکا و اروپا پیشنهاد شده در این کنگره بررسی کرده و بخش‌های قابل اجرا در ایران را بومی‌سازی کنیم.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه تازهترین روش‌های آنژیوگرافی و کارگذاشتن استنت‌های قلبی در این کنگره ارائه می‌شود افزود: صاحب‌نامانی مانند پروفسور اشپرزل از آلمان اولین فردی است که در دنیا باطری قلب تازهی را در خود قلب کار گذاشته که سیم ندارد و داخل خود قلب کاشته می‌شود در حالی که باطری‌های دیگر بزرگتر بوده و در زیر پوست کار گذاشته می‌شود، دکتر پاتریک سروس شاخص‌ترین فرد در حوزه اینترونشال کاردیولوژی است که در این کنگره آخرین مطالب خود را ارائه می‌کند.

آنژیوگرافی گرفتگی عروق را باز نمی‌کند/ استنت بهترین راه باز کردن عروق

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه گفته می‌شود بعضی پزشکان به سبب سود بالا به همه بیمارانی که دچار گرفتگی عروق می باشند کارگذاشتن استنت را پیشنهاد می‌کنند گفت: این باور غلط وجود دارد که تنها با یک آنژیوگرافی و گرفتگی عروق قلبی باز می‌شود در حالی که آنژیوگرافی نقش درمانی ندارد و تنها یک روش کمک تشخیصی است.

اسلامی ادامه داد: پزشک بر اساس علایم بیمار تنگی عروق را حدس می‌زند و با آنژیوگرافی به تشخیص قطعی می‌رسد. در ۷۰ درصد موارد گرفتگی‌های رگ‌های قلب و عروق با بالن باز می‌شود و در ۹۹ درصد این موارد استنت هم کار می‌گذاریم.

این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: وقتی فقط از بالن استفاده می‌شود تنگی عروق در ۳۰ درصد موارد دوباره عود می‌کند در حالی که با کار گذاشتن استنت این مسأله به ۵ درصد می‌رسد.

وی در مورد خصوصیات نسل تازه استنت‌ها گفت: نسل اول استنت‌ها غیردارویی بودند و در عرض ۶ ماه پس از کار گذاشتن آنها عروق فرد دوباره تنگ می‌شد ولی نسل بعدی آغشته به دارو بود که پس از کارگزاری در عروق قلبی فرد دارویی از استنت تراوش می‌شد که جلوی بسته شدن جدار رگ را می‌گیرد.

وی در مورد نسل جدی استنت‌ها گفت: نسل تازه قابل جذب می باشند که بعد از ۶ ماه از کار گذاشتن در عروق فرد جذب می‌شوند اما این بدان معنا نیست که استنت‌های نسل قدیمی‌تر خوب نیستند.

کمبود وارفارین و پلاویکس در داروخانه‌های دولتی

عضو هیئت مدیره انجمن آترواسکلروز کمبود داروی بیماران قلبی به ویژه در ماه‌های اخیر را از جمله مشکلات جدی برشمرد و افزود: داروی بیماران قلبی مانند وارفالین (رقیق کننده خون) که از لخت شدن خون جلوگیری می‌کند و داروی پلاویکس به شدت کمیاب شده و داروخانه‌هایی مانند هلال احمر و ۱۳ آبان نیز آن را توزیع نمی‌کنند.

قیمت دارو سه برابر شده ولی پوشش بیمه‌ای تغییری نکرده

اسلامی ادامه داد: همچنین داروهایی که در درمان نامنظمی شدید ضربان قلب و آریتمی قلب مؤثرند و داروی پایین آورنده قند خون نیز کمیاب شده است از طرفی با افزایش قیمت ارز قیمت داروها تا ۳ برابر افزایش یافته در حالی که سقف پوشش بیمه‌ای تغییری پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته ۹۵ درصد هزینه جراحی و تجهیزات مورد لزوم قلب را بیمه‌ها تقبل می‌کنند و تنها ۵ درصد درمان را بیمار می‌پردازد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.